Driekwart adviseurs laat niet meer van zich horen na sluiten contract

Euro's via Pixabay 2018

"Maar liefst 78 procent van de consumenten heeft nooit meer wat zijn adviseur gehoord na het afsluiten van een financieel product." Dat stelt 'Kassa' op basis van een enquête onder consumenten en adviseurs.

Adviseurs zelf schetsen in het onderzoek een ander beeld. 52 procent zegt vaak contact met de klant op te nemen, 44 procent soms. Slechts vier procent antwoordt 'nooit '.

 

"Financieel adviseurs overtreden massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen van afgesloten financiële producten, zoals overlijdensrisicoverzekeringen", aldus 'Kassa'. "Het overgrote merendeel (73 procent, red.) van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen van hun overlijdensrisicoverzekering en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent. Daarmee voldoen adviseurs volgens advocaat financieel recht Harm Jan Tulp niet aan hun zorgplicht zoals omschreven in artikel 4:20 en 4:21 van de Wft. 'De zorgplicht voor tussenpersonen is al meer dan vijftien jaar geleden door de Hoge Raad aangenomen', aldus Tulp.

"Adviseurs die aangeven wel aan hun zorgplicht te voldoen, communiceren veelvuldig via nieuwbrieven en algemene mails. Maar volgens Tulp is het de vraag of dat voldoende is. 'Daarvoor moet de klant expliciet toestemming hebben gegeven. Zo niet dan zou de adviseur schriftelijk moeten informeren over bijvoorbeeld premiedalingen.'

"Met de recente Kifid-uitspraak in de hand komen volgens Jeroen Wolfsen van vergelijkingssite Moneywise en Tulp mogelijk vele tienduizenden mensen. in aanmerking voor een teruggave van te veel betaalde premie. 'Neem daarvoor contact op met je intermediair om de mogelijkheden te bespreken', adviseert Tulp. 'Pas daarna kun je naar het Kifid of de rechter.'" 

Bureau DFO riep adviseurs enkele weken geleden al op pro-actief in actie te komen. DFO stelde eerder al gratis aan financieel advieskantoren een modelbrief ter beschikking. Het bureau wijst ook op een tool van de Nationale Hypotheekbond.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 9 oktober 2018

Het is dan toch relatief eenvoudig op te lossen door alle klanten het voorstel te doen om tegen betaling van 0,5 adviesuur de orv na te rekenen op mogelijk voordeel? Wil de relatie een complet nieuw advies over verzekerde bedragen looptijd etcetera in het kader van inkomen bij overlijden of hypotheek dan kost dat meer, maar een premiecheck is nog redelijk snel te doen. Ik geeft je op een briefje dat 90% of meer al helemaal niet reageert, en dat van de wel reageerders een groot deel weinig kan besparen. Dan kunnen ze weer naar Kassa dat ze "voor niets" hebben betaald.

Geert Sijbring - admicon Hypotheken en verzekeringen 8 oktober 2018

Wat een stelling , drie kwart van DE ADVISEURS. En dan maar uitgaand dat het allemaal assurantie kantoren betreft. Veel adviseurs werken voor banken of maatschappijen. Uit het onderzoek voel je de achterdocht dat adviseurs een financieel belang zouden hebben bij het niet in kennis stellen van de klant.DIT IS NIET HET GEVAL. Maar de redactie van Kassa moet weten dat vroeger deze dingen ter tafel kwamen bij het 2 jaarlijkse onderhoud bezoek, Maar sinds het door kassa bevochten provisie verbod is dit niet meer van toepassing , Want het gaat hier om breng producten en informatie. Maar nu moet de klant betalen voor mijn advies en bemiddeling en dat is niet gewenst door die klant. En een 2 jaarlijks bezoek kan niet meer uit met alleen nog de verdienste op Schade verzekeringen . Net als bij de ZZP die geen Arbeid ongeschiktheid verzekering heeft , Ook een breng product waar voor betaald moet worden , DIT WORDT IN DE DISCUSSIE NOOIT VERMELD IN DE MEDIA

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 8 oktober 2018

Massaal oversluiten betekent dat verzekeraars het water aan de lippen krijgen staan. Het verdienmodel van levensverzekeraars staat al onder water. Verzekeraars stoten de verliesgevende "spaar- en lijfrenteportefeuilles al af. Straks dus ook de gehele ORV-markt. Met dank aan de peuteraars van Radar. Dat lijkt mij niet in het maatschappelijk belang. Radar gaat ook voorbij aan de medische acceptatie. De uitgeklede ORV-premies van dit moment worden nog maar zelden gehaald bij de oudere verzekeringnemer. Die krijgt dan een opslag en dan blijkt weer al het werk voor niets geweest. Het is maar goed dat de adviseur hierin passief adviseert. Dwz handelt op het moment van n signalering. Actief adviseren zou veel onrust veroorzaken die het imago van de branche alleen maar zou schaden.

Willem van Spronsen - Intermediair 8 oktober 2018

In het kader van vrije meningsuiting kun je van alles stellen of beweren, en gelijk daarbij je eigen zienswijze doortrekken. Bijvoorbeeld deze zin in telegraafstijl: "Financieel adviseurs overtreden massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen van afgesloten financiële producten, zoals overlijdensrisicoverzekeringen", aldus 'Kassa'. Uiterst ongeloofwaardig wordt het door te stellen dat de wet wordt overtreden en dat dit ook nog massaal gebeurd. Dat is duidelijk afgewogen en op elkaar afgestemde onzin. Maar daar blijft het niet bij. De afsluiting moet blijkbaar de climax geven door daar nog aan toe te voegen ''Zoals overlijdens verzekeringen''. Dat woordje ''zoals'' suggereert dan wel dan wel insinueert dat het niet bij overlijdensverzekeringen blijft. En herhaalt dus al eerder gegeven suggestie. Dat geheel zegt dus al veel van het ''onderzoek'' waarmee Kassa zich profileert.

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen is een petitie gestart voor het behoud van de huidige zendtijd van Radar en Kassa. Voorzitter Rob Goedhart: “Verzekeraars hebben het Verbond van...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...

Verzekeraars verdedigen afschrijvingsregeling asbestdaken

Verzekeraars verdedigen afschrijvingsregeling asbestdaken

Omdat er geen wettelijke plicht komt tot het verwijderen van asbestdaken, zouden verzekeraars de vergoeding weer moeten herstellen. Aldus verschillende partijen...

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole (Interbank, Ribank en Voorschotbank) heeft 90 miljoen euro gereserveerd om klanten te compenseren voor te hoge rentes op leningen. Ook gaat...

Kassa: verwijten Verbond raken kant noch wal

Kassa: verwijten Verbond raken kant noch wal

"De verwijten raken kant noch wal. Want de vergelijking in de uitzending tussen schade en premie is journalistiek volkomen legitiem, de juistheid van de berekening...

Woordvoerder Verbond: rare journalistiek van Kassa

Woordvoerder Verbond: rare journalistiek van Kassa

"Ik vind het maar rare journalistiek", aldus Oscar van Elferen, woordvoerder bij het Verbond van Verzekeraars, over de voor het Verbond redelijk onverwachte discussie...

Betalen ouderen te veel autopremie?

Betalen ouderen te veel autopremie?

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen. Kassa...

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...