Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof 2018 groot

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Klanten herkennen steeds meer de absolute meerwaarde van een (persoonlijk) adviseur. Ze kiezen er vaker en bewuster voor. Het feit dat onafhankelijk advies wordt gewaardeerd, biedt prachtige perspectieven voor de toekomst. Nog mooier zou het zijn als de politiek nu ook werk maakt van een wettelijk kader voor de titel 'onafhankelijk', om te voorkomen dat we er allemaal onze eigen invulling aan geven. Een wettelijke definitie zou zo een waarborg vormen voor herkenbaarheid en waardering nu én in de toekomst."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"De discussie over actieve provisietransparantie glijdt af naar bedenkelijke populistische vormen. Kreten als 'niemand kan tegen transparantie zijn', zijn gemakkelijk scorende one-liners maar dienen het échte klantbelang niet. Beloningstransparantie leidt tot individuele beloningsafwegingen. Wat betaal ik en wat krijg ik ervoor terug? Een dergelijke individuele afweging slaat een bres in het fundament van (schade)verzekeringen: 'draagt elkanders lasten'. En omdat er altijd meer klanten zijn zonder schade dan met, gaat deze individueel gerichte maatschappij ook hier voor zichzelf kiezen. 'Ik heb nooit schade en wil niet betalen voor schade(afhandeling) van anderen.' Met als gevolg afbrokkelende solidariteit en het individu dat moet opboksen tegen de grote en machtige verzekeraars. En dat terwijl het juist die solidariteit, gelijkheid en countervailing power is die de huidige verzekeringsmarkt zo stabiel en gewaardeerd maakt.

"Verder kijken dan je neus lang is, maakt dat actieve provisietransparantie zeer omzichtig moet worden benaderd. Niemand is tegen transparantie. Tenzij het een doel op zich lijkt te worden, zonder evenwichtige afweging van de consequenties en voordelen. Voor wie doen we het nu eigenlijk?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...