De Commissie CFD opent 4 juli op haar website een loket
waar het intermediair zijn ervaringen met de AFM kan melden. De Commissie wil inzicht krijgen in de ervaringen die
collega's in het land hebben met de werkwijze van de AFM. "Opvallend is dat in
heel veel zaken vooral de zeer formele en starre stijl van communiceren, in
combinatie met onhaalbare informatieverzoeken, leiden tot grote frustraties
bij ondernemers", aldus voorzitter Edwin Herdink. "Wij zijn sterk voorstander
van een AFM die meer als mentor optreedt. Het is ongezond dat het gemiddelde
regionaal werkende intermediair doodsbang is voor een 'encounter' met haar
toezichtorgaan." Volgens Herdink stoort de markt zich al langere tijd
collectief aan de ellenlange juridische brieven van soms wel zes kantjes als
antwoord op de meest eenvoudige vragen, verwijzend naar ontelbare
wetsartikelen en ondertekend door soms wel drie verschillende functionarissen.
"Of een vragenlijst die het karakter heeft van een aanvraag voor de Wet
Sanering Natuurlijke Personen op het moment dat een collega in deze zware
tijden de zeer hoge AFM-jaarnota in enkele termijnen wil betalen. Tijd dus om
een goede inventarisatie van die klachten te maken. Dan kunnen wij dit samen
met de AFM, politiek en wellicht andere standsorganisaties als discussiestuk
gebruiken om te komen tot een betere en meer op vertrouwen gebaseerde
samenwerking met de AFM. Precies wat de AFM ook graag wil bereiken voor
consumenten en bedrijven. Daar kan de AFM niet tegen zijn lijkt me."