Commissie voor Schrijnende woekerpolisgevallen

Marten Oosting

De Stichting Verliespolis, de Stichting Woekerpolis Claim en het Verbond van Verzekeraars namens zes verzekeraars hebben de Commissie Individuele Schrijnende Gevallen geïnstalleerd.

De commissie, onder voorzitterschap mr. dr. Marten Oosting, heeft tot taak te toetsen of de afspraken die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim met de betreffende verzekeraars hebben gemaakt over de behandeling van schrijnende gevallen, goed worden toegepast. Het instellen van deze commissie was een van de onderdelen in de overeenkomsten die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim met de verzekeraars Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en SNS Reaal hebben gesloten. "Op grond van de schrijnende gevallenregeling kan een polishouder als aan bepaalde in de regeling omschreven voorwaarden is voldaan, aanspraak maken op een aanvullende vergoeding van zijn verzekeraar. Als een polishouder het niet eens is met de toepassing van deze voorwaarden door de verzekeraar, dan kan hij zich wenden tot deze commissie", aldus het Verbond.
De commissie verricht haar werkzaamheden onafhankelijk en bestaat naast Oosting uit twee door hem aangewezen leden, te weten prof. mr. Edgar du Perron en Peter van Zijp. Het oordeel van de commissie is bindend voor verzekeraar en polishouder. De commissie brengt de polishouder geen kosten in rekening.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 29 april 2013

Er is als ik het goed begrijp vooraf bepaald wie en wat een schrijnend geval is? Dan kan ik een hersteladvies uitbrengen op basis van deze regeling. Dat is dan wel weer mooi, al maak ik liever zelf uit wat een schrijnend geval is. Zelf vind ik bijvoorbeeld provisievrije polissen waarop na invoering van model 3 plotseling "gewoon" kosten bemiddelaar in rekening blijken te worden gebracht (dit zijn algemene kosten die niet specifiek aan uw provisiebeloning zijn gekoppeld) erg schrijnend. Die staat er vast niet in.

Jeffrey Leichel - 26 april 2013

Wat is er mis met het KiFiD? Denk na....... Wel leuk voor Du Perron (voorzitter Geschillencommissie KiFiD) die nu EN in een commissie zit waar verzekeraars achter zitten EN voorzitter is van de KiFiD geschillencommissie (die volstrekt onafhankelijk is, uiteindelijk onder de verantwoordelijkheid valt van het Ministerie van Financiën en EXACT DEZELFDE zaken behandelt). Beiden kunnen bindende uitspraken doen. Ik denk dat de Consumentenbond (die in het bestuur zit van het KiFiD) deze nieuwe commissie ook van harte ondersteunt, want bij deze door het Verbond opgezette commissie kun je als consument zelfs helemaal gratis terecht. Dat kun je dus als consument veel beter naar deze commissie dan naar het KiFiD, toch? Kifid is losgekoppeld van de financiële sector. Deze positie is vastgelegd in de statuten, die door de minister van Financiën zijn goedgekeurd. Het financiële klachteninstituut werkt onafhankelijk en onpartijdig. De compliance, de regelgeving en de financiering van het instituut staan onder toezicht van de minister van Financiën.

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

“Voor ons staat niet vast dat het verstandig is om bij de huidige stand van zaken de leennormen mede te laten afhangen van de beschikbaarheid van een energieprestatiegarantie.”...

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Wees zorgvuldig bij het aanpakken van hardheden in het stelsel van sociale zekerheid. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in het ‘verkiezingsprogramma’...

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

Uit Het financieel jaarverslag van de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat er in de hele verzekeringssector in 2022 sprake was van lagere resultaten. Zo is het resultaat...

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam herstel moet de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Schoonmakend Nederland, Stichting Nederlands Instituut Van Register...

Recordbedrag aan schade door extreem weer

Recordbedrag aan schade door extreem weer

De schade door extreem weer bedraagt in 2022 meer dan 886 miljoen euro, het hoogste bedrag aan verzekerde schade sinds 2007. Dit blijkt uit de jaarlijkse Klimaatschademonitor...

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Het Verbond van Verzekeraars heeft een toolkit klimaatrisico’s op zijn website gezet. Het Verbond: "Een van de belangrijkste tools die je op onze themapagina...

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud heeft het Geldplan Bijna pensioen gelanceerd. Hiermee krijgen 55-plussers inzicht in de keuzes die zij kunnen maken over hun pensionering. "Het Geldplan Bijna...

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

Om arbeidsparticipatie te stimuleren is een activerend arbeidsongeschiktheidsstelsel nodig. Aldus het Verbond van Verzekeraars in een position paper. Het Verbond:...