Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Document via Pixabay

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau D&B naar de schriftelijke communicatie van banken rondom de overgang van klanten naar bijzonder beheer.

Het onderzoek werd uitgevoerd op initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in het kader van een evaluatie van de Handreiking Bijzonder Beheer.

Uit het onderzoek van D&B komt naar voren dat banken grote stappen hebben gezet in het standaardiseren van hun processen rondom bijzonder beheer. Hierdoor is de schriftelijke communicatie richting klanten consistenter en vollediger geworden. Banken geven over het algemeen via brieven rondom de overgang naar bijzonder beheer voldoende informatie aan klanten zodat zij een goede inschatting kunnen maken van wat hen te wachten staat. Maar om er voor te zorgen dat klanten in beweging komen wanneer actie wordt verwacht, is het ook belangrijk dat de informatie in de brieven aansluit bij onbewuste psychologische mechanismen die het gedrag van de klant aansturen.

Banken vinden deze gedragswetenschappelijke inzichten uit het onderzoek "waardevol en gaan onderzoeken hoe zij die kunnen inzetten".

Reactie toevoegen

 
NVB: website versnelverduurzaming.nl

NVB: website versnelverduurzaming.nl

De NVB heeft de website www.versnelverduurzaming.nl geopend over de inzet van banken voor verduurzaming van de economie. Ook heeft de NVB een factsheet gepubliceerd...

Banken starten campagne om ondernemers te helpen verduurzamen

Banken starten campagne om ondernemers te helpen verduurzamen

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft de campagne ' Alle seinen staan op groen’ gelanceerd. Met deze campagne willen de banken ondernemers actief...

NVB wil huiseigenaren stimuleren tijdig te verduurzamen

NVB wil huiseigenaren stimuleren tijdig te verduurzamen

De NVB werkt momenteel met banken aan concrete voorstellen om de verduurzaming van woningen te stimuleren. "In het verlengde hiervan starten we na de zomer een bewustwordingscampagne...

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Negende en laatste Corona Monitor banken

Negende en laatste Corona Monitor banken

De kredietverlening door banken aan bedrijven is de afgelopen maand doorgegroeid van 64 miljard naar 66,5 miljard euro. Sinds het begin van de coronacrisis...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

Consument heeft onderzoeksplicht

Consument heeft onderzoeksplicht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0723) Florius heeft voor de wijziging van een bestaande hypothecaire geldlening de consumenten een offerte verstrekt die per abuis gebaseerd...

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

NVB: samen met overheid en bedrijven kijken naar aanscherpingen klimaatplannen

Banken willen graag samen met overheden, bedrijven en consumenten kijken op welke manier de verschillende klimaatplannen verder kunnen worden aangescherpt, "waarbij...