Doorlopend...

WC-papier via Pixabay

Een doorlopende annuleringsverzekering hoeft niet uit te keren als het bij de consument doorloopt... Er is immers geen sprake van een ernstige ziekte, bevestigt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-682.

De klager kreeg op 8 oktober 2017 last van buikkrampen, maagkrampen en diarree. Hij annuleerde zijn geplande reis en deed een beroep op zijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Volgens de verzekeraar (Univé Schade) is een gastro-intestinale infectie, zoals de diagnose van de huisarts van de klager luidde, geen ernstige ziekte. Hij wees de claim af van 2.450 euro (het betrof een reis voor twee personen).

De Geschillencommissie in Uitspraak 2018-682: "Hoewel de Commissie begrijpt dat Consument in de gegeven omstandigheden liever niet wilde reizen, biedt de Verzekering geen dekking voor de kosten van annulering als geen sprake is van een ernstige ziekte, op basis waarvan annulering medisch gezien noodzakelijk is. De vordering van Consument moet daarom worden afgewezen."

De Commissie heeft mede in aanmerking genomen dat Consument niet direct en uit eigen beweging een arts heeft geraadpleegd naar aanleiding van zijn klachten.

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - St. Geldbelangen 12 november 2018

Niet de ernst van de ziekte moet maatgevend zijn. Zeker niet als die niet gedefinieerd is. Maar de vraag was: kon je van iemand met deze ziekte verwachten dat hij op reis kon of niet. Opvallend: weer klacht 'op stukken' afgedaan. (Geen hoorzitting) Omdat het maar om een 'flutbedrag van € 2.500 gaat...???' En opvallend: weer Univé die aan het langste eind trekt. Was voor Geldbelangen bijna drie jaar geleden de aanleiding om bij Kassa aan de bel te trekken... https://kassa.bnnvara.nl/media/352453

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...