Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong 2018

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant Fred de Jong in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Mede door de economische rugwind is het sentiment in de sector een stuk positiever dan de afgelopen jaren. Intermediairs hebben gelukkig weer wat meer zelfvertrouwen, waardoor er ook ruimte is voor nieuwe business modellen. De transitie naar meer klantgericht ondernemen, naar een minder afhankelijke positie ten opzichte van banken en verzekeraars en de investeringen in kwaliteit van dienstverlening gaan leiden tot een sterke groep (onafhankelijk) financieel adviesbedrijven. De kantoren die de economische recessie, de regelgeving, de digitalisering en bijvoorbeeld ook de concurrentiestrijd met directe kanalen goed hebben verteerd, kunnen met vertrouwen naar de toekomst kijken. Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies. Deze ondernemers geven de sector weer nieuw elan en kunnen hopelijk ook de traditioneel denkende ondernemers in de sector overtuigen dat de noodzakelijke vernieuwing van business modellen duurzaam en rendabel is."

Wat kan beter in de financiële sector?
"Het minder denken in producten en meer in dienstverlening en advies kan veel beter. De sector is nog deels vastgeroest in oude patronen. Juist doordat het nu economisch beter gaat, hebben veel ondernemers de neiging om de ingezette transitie naar meer klantgericht ondernemen stop te zetten. Terwijl je juist als de zon schijnt, het dak moet repareren. De sector zou meer moeten investeren in kwaliteit van data, in digitale dienstverlening en innovatieve businessmodellen om de komende jaren te kunnen profiteren van de kracht van financieel advies en de intieme relatie met je klant. De concurrentie van fintech bedrijven, directe kanalen, de toenemende transparantie, de veranderende verwachting van de klant en de druk op het verdienmodel zorgen voor de noodzaak om verder te innoveren als branche. De ondernemers die hunkeren naar hoe het vroeger was, spelen een verloren wedstrijd. De mentaliteit van ondernemerschap, innovatie en echte klantgerichtheid kan nog wel een tandje beter."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...