Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong 2018

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant Fred de Jong in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Mede door de economische rugwind is het sentiment in de sector een stuk positiever dan de afgelopen jaren. Intermediairs hebben gelukkig weer wat meer zelfvertrouwen, waardoor er ook ruimte is voor nieuwe business modellen. De transitie naar meer klantgericht ondernemen, naar een minder afhankelijke positie ten opzichte van banken en verzekeraars en de investeringen in kwaliteit van dienstverlening gaan leiden tot een sterke groep (onafhankelijk) financieel adviesbedrijven. De kantoren die de economische recessie, de regelgeving, de digitalisering en bijvoorbeeld ook de concurrentiestrijd met directe kanalen goed hebben verteerd, kunnen met vertrouwen naar de toekomst kijken. Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies. Deze ondernemers geven de sector weer nieuw elan en kunnen hopelijk ook de traditioneel denkende ondernemers in de sector overtuigen dat de noodzakelijke vernieuwing van business modellen duurzaam en rendabel is."

Wat kan beter in de financiële sector?
"Het minder denken in producten en meer in dienstverlening en advies kan veel beter. De sector is nog deels vastgeroest in oude patronen. Juist doordat het nu economisch beter gaat, hebben veel ondernemers de neiging om de ingezette transitie naar meer klantgericht ondernemen stop te zetten. Terwijl je juist als de zon schijnt, het dak moet repareren. De sector zou meer moeten investeren in kwaliteit van data, in digitale dienstverlening en innovatieve businessmodellen om de komende jaren te kunnen profiteren van de kracht van financieel advies en de intieme relatie met je klant. De concurrentie van fintech bedrijven, directe kanalen, de toenemende transparantie, de veranderende verwachting van de klant en de druk op het verdienmodel zorgen voor de noodzaak om verder te innoveren als branche. De ondernemers die hunkeren naar hoe het vroeger was, spelen een verloren wedstrijd. De mentaliteit van ondernemerschap, innovatie en echte klantgerichtheid kan nog wel een tandje beter."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...