Geldbelangen blij met herkansing Kifid in zaak over te hoge rente

Euro's via Pixabay 2018

Stichting Geldbelangen is blij dat het Kifid nog een keer naar een klacht over een te hoge rente bij Interbank wil kijken. Een klacht, die Kifid in eerste instantie afgewezen had. 

Volgens Geldbelangen maakte het Kifid een zwalkend beleid met de uitspraken over exact dezelfde klachten (‘er is te veel rente betaald’) over exact hetzelfde product (doorlopend krediet met variabele rente) van exact dezelfde aanbieder (Credit Agricole Consumer Finance; voornamelijk over Interbank.) 

Kifid wees in het voorjaar aan Gerard de Graauw een klacht toe. Deze consument had de Geschillencommissie verteld een prospectus gezien te hebben waarin stond: “Uw rente is afhankelijk van de rentestand. Zodra die rentestand verandert, verandert uw rente mee”. Dat was in zijn geval niet gebeurd en dus moest Credit Agricole Consumer Finance volgens het Kifid de rente herrekenen rekening houdend met de ontwikkelingen van de Euribor. Het leverde Gerard de Graauw zo’n 34.000 euro compensatie op.

Begin juli werd echter een klacht van een consument, die begeleid werd door Geldbelangen, afgewezen omdat de consument niet kon zeggen dat hij een prospectus had ontvangen. Geldbelangen was "verbijsterd. Want Geldbelangen had ontdekt dat een prospectus niet zomaar een reclamefolder is, maar een wezenlijk onderdeel vormt van de totale overeenkomst. De overheid heeft bij wet de banken verplicht gesteld zo’n prospectus beschikbaar te houden. De overheid heeft echter nooit de consument verplicht gesteld ervoor te tekenen dat hij het prospectus ook werkelijk gelezen heeft. Kifid heeft dit onvoldoende onderkend.

"Voor Geldbelangen bevestigt de zin in een prospectus (“zodra de rentestand verandert, verandert uw rente mee”) slechts wat een consument snapt van een lening met variabele rente. Hij moet accepteren dat zijn rente omhoog gaat als ‘de rente’ omhoog gaat, maar mag verwachten dat zijn rente omlaag gaat als ‘de rente’ omlaag gaat. Dat ‘de rente’ sterk is gedaald is zeker sinds de crisisjaren 2008 / 2009 goed merkbaar. De ECB heeft maatregelen genomen zodat banken veel minder rente hoefden te betalen als zij leenden op de geldmarkt en die banken zouden dat voordeel door hebben moeten geven aan hun klanten. In de zaken die Geldbelangen gezien heeft, heeft Credit Agricole Consumer Finance dat stelselmatig niet gedaan en veel te veel rente gerekend. Tot zelfs het maximum van 14 procent op een lening van enkele tienduizenden euro’s. Zo ook in de zaak waarin nu in beroep mag worden gegaan.

"Na verwerking van de verbijstering over de uitspraak heeft Geldbelangen namens consument een klacht ingediend omdat het Kifid gelijke monniken geen gelijke kappen gaf. Het Kifid blijkt daar nu gevoelig voor en Geldbelangen mag nog een keer in de richting van de Commissie van Beroep haar visie kenbaar maken. En hoopt natuurlijk dat die Commissie van Beroep deze visie zal willen volgen en de klacht alsnog zal willen toewijzen. Niet alleen in het belang van de betreffende consument, maar ook in het belang van de consumenten die in precies dezelfde situatie zitten. En tevens om banken te laten merken dat ze dit soort fratsen in de toekomst niet meer moeten uithalen."

Zie ook BLOG Rob Goedhart (voorzitter Stichting Geldbelangen) 'Is een rente van 14 procent op een consumptief krediet van enkele tienduizenden euro’s normaal?'.

.

Reactie toevoegen

 
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...