"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

Levent Turkmen 2017

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden om maatwerk te leveren, het dalende niveau van verzekeringstechnische kennis bij de medewerkers en de trage afhandeling van verzoeken", aldus Levent Türkmen op het jaarcongres van Surebusiness.

Surebusiness, gespecialiseerd in zakelijke schadeverzekeringen, beschikt inmiddels over twintig volmachten. Zo'n  driehonderd financieel advieskantoren maken gebruik van de diensten van deze serviceprovider. De verzekeraars die Surebusiness afgelopen jaar een volmacht hebben verstrekt zijn Liberty, Starstone, Markel, HDI, Fatum, China Taiping, Samenwerking Glas en Anker.

Volgens Türkmen ging nader in op de trage afhandeling bij verzekeraars. Hij liet de aanwezigen een standaard e-mail van een van de aanbieders zien waarin deze, op een per e-mail gestelde vraag, geautomatiseerd laat weten “er naar te streven dat er een reactie binnen 30 dagen zal volgen. Türkmen waarschuwde dat wanneer Nederlandse verzekeraars hun prestaties niet verbeteren, het te voorspellen is dat een steeds groter deel van de premie naar buitenlandse risicodragers zal gaan.

Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, ging in op het belang van de kwaliteit van schadebehandeling. "Per dag wordt er door de sector circa 20 miljoen euro uitgekeerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt correct uitgekeerd waar de verzekerde recht op heeft. Echter er zal altijd een foutmarge zijn van een paar procent. Of er worden beslissingen genomen waar je, in alle integriteit, verschillend over kunt oordelen. Indien er vanuit de financieel advieskantoren niet goed wordt gewaakt over dit soort dossiers, tast dit het vertrouwen aan dat de consument in de sector heeft. Verzekeraars en adviseurs hebben daarom een gezamenlijk belang bij kwalitatief goed opgeleide schadebehandelaars op financieel advieskantoren."

Oosterbaan sprak vervolgens zijn verbazing uit over het feit dat op dit moment het beroep van schadebehandelaar op een financieel advieskantoor nog maar een geringe status heeft. Er is geen eigen beroepsvereniging, beperkte gespecialiseerde vakliteratuur en beperkte gerichte opleidingen. Ook het vergoedingsmodel voor werkzaamheden in het kader van schadebehandeling noemde hij als voorbeeld om voor heroverweging in aanmerking te komen, indien men ook op dit gebied tot verdere professionalisering wil komen. 

 

Reactie toevoegen

 
Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

(Jurjen Oosterbaan in VVP 3, 2023) De redactie van VVP gaat altijd uit van het goede van de mens. Dus wanneer zij kiezen voor het thema ‘De waarde van advies’...

"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

De oproep van de AFM begin dit jaar aan de branche om de verzekeringsvoorwaarden van cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken, verdient meer aandacht, aldus...

SUREbusiness van start met co-assurantie

SUREbusiness van start met co-assurantie

SUREbusiness (Zakelijk Schade) gaat 3 oktober met een eerste groep van 60 kantoren van start met co-assurantieactiviteiten. Vanaf 1 januari 2023 zal de pilotfase...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

“Ons goedbedoelde systeem van maximale leennormen”, meent Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO), “duwt groepen consumenten richting schuldposities die...