Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen 2

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

 Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"n 30 jaar zijn de verhoudingen tussen de verzekeraars en de schadebedrijven geprofessionaliseerd en verbeterd. Mooi dus. Van wantrouwen naar vertrouwen. Van 'ieder voor zich' naar samenwerking, ja zelfs partnership. Kwaliteit is naar een hoog niveau getild, en de klant is een volwaardige partij in de driehoek verzekeraar-schadebedrijf-verzekerde.

"De verzekeringssector had in deze transitie een belangrijke rol (schadebedrijven en veel andere marktpartijen natuurlijk ook). Beide sectoren, verzekeraars en schadebedrijven, hadden het regelmatig zwaar, maar hielden elkaar in zekere zin overeind."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Ook deze markten staan sterk onder druk van digitalisering, data-dominantie, en verschuivende business modellen. Rode cijfers zijn gewoon geworden. De balans is wat zoek geraakt. Partnership is vervangen door scherpe marktverhoudingen, dominantie van de lage kosten focus van inkopers, en gebruik van marktmacht.

"De delicate balans tussen kosten, marge, technische kwaliteit en service raakt uit het zicht.
Overcapaciteit en inefficiency door de keten heen worden niet of vanuit een beperkt eigen belang geadresseerd.

"Noem het cross-sectoraal denken, vrij denken en met een open mind, partnership en
die beruchte 'win-win' : tijd voor verandering, anders word je veranderd.

"De automotive sector staat op zijn kop: technologie, connectiviteit en data, andere machtsverhoudingen, ander consumentengedrag.

"De wereld van autoverzekering gaat op de helling: Pay As You Drive en Pay How You Drive, directe verzekering, verschuivende schadelast (immaterieel/letsel, complexe technologie in auto’s), dalende
frequentie met een hoger gemiddelde.

"Wie denkt dat je de huidige business overeind kan houden met wat cosmetische ingrepen, zit er naast.  Disruptie is een toverwoord maar hier wel van toepassing. Een klein kunstje voor nieuwe spelers (daar zijn ze weer: Google, Amazon en vele anderen) om de disruptie in deze markt in eigen voordeel om te buigen.  De verzekering gaat naar de autofabrikant (die toch al aansprakelijk is) of naar een derde, schadebedrijven en garages mogen als provider optreden in een service model dat wordt gedomineerd door die grote platform-jongens.

"Tijd dus om over de schutting te kijken, uit de loopgraaf te komen, en samen nieuwe business te ontwikkelen. Verzekeraars en herstellers, Verenigt U!"

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Enno Wiertsema likes & unlikes

Enno Wiertsema likes & unlikes

"Onafhankelijk financieel advies is het antwoord op een hoop maatschappelijke vraagstukken." Dat stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in de rubriek Like & Unlike...

Paul Rijns likes & unlikes

Paul Rijns likes & unlikes

"Er is nog veel te winnen bij het klantvriendelijk inzetten van digitalisering." Dat zegt Paul Rijns (adviseur Staf Leven bij ASR) op persoonlijke titel in de rubriek...

Janthony Wielink likes & unlikes

Janthony Wielink likes & unlikes

"Risicomanagement betekent dat er meer kennis van de (steeds wijzigende) materie moet zijn en dan volstaat helaas Wft Inkomen niet." Aldus Janthony Wielink (Enkwest...

Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...