“Heel pijnlijk wat er is gebeurd”

Ralph Hamers vanaf site ING 2018

Ralph Hamers trok woensdagmiddag maar gelijk het boetekleed aan tijdens de ronde tafel met de vaste Kamercommissie voor Financiën over de stand van zaken in de financiële sector. Het hielp hem niet; zijn uiteindelijk afgeblazen forse salarisverhoging en het witwasschandaal bleven de CEO van ING het hele gesprek achtervolgen.

Daar waar Kamerleden de affaires probeerden te gebruiken om de kloof - één van de parlementariërs sprak letterlijk van Grand Canyon - tussen banken en publiek aan te tonen, liet Hamers zich echter niet als een mak lam naar de slachtbank voeren. Bij ING, en in het algemeen de financiële sector, gebeuren volgens Hamers ook heel veel goede dingen. Hij gaf hier ook voorbeelden van, evenals van verbeterprogramma's. Maar de Kamerleden hadden, aan hun reacties te zien, liever gehad dat Hamers de hand nóg veel verder in eigen boezem had gestoken.

Hamers ging niet echt meer in op de kwestie van zijn salarisverhoging. Hij verwees naar een eerdere bijeenkomst met de Tweede Kamer, waarin toenmalig voorzitter van ING-Raad van Commissarissen Van der Veer sprak van een grote inschattingsfout.

Niet met opzet ongewenst gedrag

Hamers ging uitgebreider in op het feit dat ING zijn poortwachtersfunctie inzake witwassen heeft verzaakt (wat het concern is komen te staan op een megaschikking met het OM).

Hamers zei het “heel erg” en “heel pijnlijk” te vinden “wat er is gebeurd. Wij werken keihard met z’n allen bij ING om het goed te doen. En dan gaan we toch in de fout”.

Hij benadrukte dat er “niet met opzet ongewenst gedrag is geweest”.

Signalen die de bank kreeg, verklaarde Hamers, zijn wel degelijk serieus genomen. “Maar ze zijn niet goed opgepakt. We vonden dat er snel een oplossing moest komen. Maar daardoor was de oplossing niet structureel. We hadden ook met meer afstand kunnen kijken, er een holistische aanpak van kunnen maken.”

Hamers vertelde nog dagelijks met de kwestie bezig te zijn. En discussie over het schandaal en over zijn beloning met klanten niet uit de weg te gaan. Juist ook met klanten die in gesprek willen naar aanleiding van wat er gebeurd is.

Een van de Kamerleden vroeg Hamers wat hem drijft als bankier. “Mijn uitdaging is”, aldus Hamers, “om het voor elkaar te krijgen bij alle veranderende verwachtingen en eisen.”

Ook niet-financiële risico's goed bewaken

Hamers wees in het gesprek verder op het belang om ook de niet-financiële risico’s die financiële instellingen lopen goed te bewaken. Hij noemde deze risico’s, zoals de omgang met data en de komst van nieuwe spelers, veel groter dan de financiële risico’s.

Verder riep Hamers op de digitalisering ook te gebruiken om mensen weer in contact te brengen met de waarde van contant geld. “Aan de ene kant leidt digitalisering tot afname van het begrip van deze waarde. Maar we kunnen digitalisering ook inzetten om mensen dat begrip weer terug te geven.”