ING waarschuwt voor tarievenoorlog advieskosten

“Ik gun iedereen het recht op zijn eigen fouten en zijn eigen adviestarieven, maar het wekken van de suggestie dat advies goedkoop is, is niet in het voordeel van de consument”, aldus Hans Hagenaars, Directeur Particulieren tijdens het ING Hypotheekevent 2012 in Rotterdam.

Hagenaars waarschuwde fel tegen de tarievenoorlog die inmiddels al is losgebarsten. ING houdt vooralsnog vast aan het hypotheektarief van 2.100 euro. Uit concurrentieoverwegingen denkt ING nog wel iets te kunnen zakken, maar waarschuwt tegelijkertijd voor uitholling van het adviesvak door het in rekening brengen van te lage tarieven. “Hypotheekadvies is ingewikkeld, ook mensen met een hoge opleiding hebben moeite om alle ins en outs te begrijpen, een breed en gedegen advies vergt van een adviseur minimaal HBO-denkniveau en een hoogwaardig advies kost veel tijd en dus geld. Banken die de suggestie werken dat advies goedkoop is, doen de consument geen goed.”
In tegenstelling tot andere banken zal ING ook een beheerfee van circa 900 tot 1.200 euro gaan introduceren. “Wij vinden een beheerfee ook passend in de geest van de wet en bovendien willen we op geen enkele manier de concurrentie met het onafhankelijk intermediair aangaan.”
Tijdens het Hypotheekevent, bezocht door zo’n 800 adviseurs, maakte ING duidelijk ook na 1 januari 2013 in het onafhankelijke intermediair te geloven en in het kanaal te blijven investeren. “Niet alleen omdat 60 procent van de 9 miljoen klanten van ING aangeeft onafhankelijk advies belangrijk te vinden en omdat we al jaren uitstekend met elkaar samenwerken, maar ook omdat het na 1 januari 2013 als gevolg van het provisieverbod een goedkoop kanaal is.”
“Daarom zullen we het huidige bedieningsmodel met relatie- en accountmanagers voortzetten en gaan we het intermediair nog nadrukkelijk ondersteunen. Onder meer door het aanbieden van meer online diensten via www.ing-intermediair.nl zodat de adviseur meer tijd krijgt voor zijn eigenlijke advieswerk. Daarnaast zullen we ook het Excellent opleidings- en supportprogramma voortzetten en zullen we nog meer effort steken in de verbetering van producten om de simpele reden dat de consument daarbij gebaat is en de adviseur dan niet om ons heen kan. Ook zullen we nadrukkelijk gaan uitdragen dat de klant van ING én de adviseur samen is en niet meer van ING alleen en zullen we actief gaan doorverwijzen naar adviseurs.”
Nieuw is verder dat ING in 2013 ook consumentenkrediet aan adviseurs gaat aanbieden, “al was het maar om de klant van de adviseur op die manier de mogelijkheid te bieden om de advieskosten te kunnen financieren".
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pollo - 14 december 2012

Veranderingen bij starters per 2013: we bespreken niet meer op welke manier er afgelost moet gaan worden, en niet hoeveel. Mogelijk beperkt het ook wat in de administratieve vastlegging. Zou het 3-4 uur per advies minder zijn?

Dirk S. - 13 december 2012

@ Gerda. Volgens mij heeft joopioo het helemaal niet over advies maar alleen over bemiddeling. Mijn mening is dat advies nodig zal blijven. Of we voor het advies € 2100 kunnen vragen dat betwijfel ik. Het gaat niet alleen over hypotheekvorm en lasten. maar zoals pollo aangeeft ook over de risico's. Dat zal wel duidelijk gemaakt moeten worden door de adviseurs. Ach en als de starterslening breder ingezet zal gaan worden weet een groot deel van de banken al niet meer hoe dat moet. Daarnaast zal er ook nog bemiddeling plaats moeten vinden en daar kunnen we ook kosten voor doorberekenen.

Gerda - 13 december 2012

@Dirk S. Lees de mail van Joopioo nog eens en dan zul je begrijpen, dat hij zich in ieder geval geen zand in de ogen laat strooien, noch door de AFM en noch door de banken of welke anti-intermediaire partij dan ook. En nogmaals, Het intermediair zal degene moeten worden die haar eigen rechten en plichten nauwkeurig zal moeten vastleggen in haar DVD. Het is ook aan de adviseur om aan zijn relatie duidelijk kenbaar te maken waar de aansprakelijkheid van de adviseur/bemiddelaar begint en waar deze ophoudt. En vooral waar die van de bank/verzekeraar begint !! Op naar 2013, en dan bekijken we eind 2013 wel naar welke chaos het provisieverbod in de financiële wereld heeft geleid. Voorlopig eventjes niets meer aan (te) doen ;-). Ook voor jou vooral op persoonlijk gebied een gelukkig en gezond 2013.

Gerda - 12 december 2012

@Dirk S. Lees de mail van Joopioo nog eens een keer: E 2.100,-- sec voor ADVIESKOSTEN is veel te hoog gegrepen. Inderdaad, wie het nu nog niet begrepen heeft, begrijpt het nooit. Allemaal prettige kerstdagen en veel gezondheid en geluk in 2013 !.

Dirk S. - 12 december 2012

@joopioo. Volgens mij heb jij nog niet begrepen van wat er bij een hypotheekadvies komt kijken. En dat blijft voor starters ook volgend jaar nodig !. Het is al een paar jaar niet meer van :dit kan je lenen en: dat kost het per maand. Er komt nl ALTIJD een financieel advies bij kijken, en dan ben ik benieuwd wat de banken gaan leveren. En om "ons" vak helemaal mooi te maken kunnen we met allerlei nieuwe situaties te maken krijgen zoals doorstromers/echtscheidingen/herstarters en de fiscale consequenties. Weet jij al hoe lang iemand zonder woning mag zitten om toch onder de oude regels de aftrekbaarheid te houden?.

Mark - 12 december 2012

Wel een beetje dubbel...Advies mag niet te goedkoop zijn, maar het afzetkanaal, de onafhankelijke adviseur is lekker goedkoop geworden als gevolg van de provisie afschaffing....ING wat wil je nu, goedkoop of duurkoop ??

joopioo - 12 december 2012

Is 2100.- voor een simpele annuiteitsberekening niet een beetje erg veel geld?? het is simpelweg een rekenmodule invullen en de rest van de bescheiden nakijken en doorsturen door een goedkope ondersteuner!! Als zelfstandig adviseur ben je kansloos tegen een bank en is het zinloos deze strijd aan te gaan. reken je eigen tarief en ga verder of stop met janken en ga wat anders doen. Als je nu nog jankt dan heb je het echt niet begrepen. Voor alle anderen veel succes na 1-1-2013.

Gerda - 12 december 2012

@Pollo, Ja, en de ING is niet de enige bank/verzekeraar die ongevraagd contact opneemt met de verzekerden. Het commentaar werd in jouw geval dus afgedaan met: U heeft (aanbreng)provisie ontvangen...... Jammer dat er nog zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt, dat de laatste persoon die de klant geadviseerd heeft tevens degene is die de zorgplicht ongevraagd overneemt en dat vervolgens de tussenpersoon niet meer maar daarentegen de bankmedewerker door de klant in een later stadium aansprakelijk gesteld kan worden. Ah, en dan Leo de Boer maar kraaien dat het intermediair de portefeuille niet "over de schutting" mag gooien bij de verzekeraars. Sommige leden van het Verbond kunnen zelfs niet wachten en weten niet hoe snel ze de portefeuille moeten binnenhalen. Hahaha, llleuke dingen voor de mens (tussenpersoon) !

Rob van Sneladvies.nl - 12 december 2012

Preken voor eigen parochie. Is niets mis mee overigens. Alles beter dan de Rabo of ABN AMRO. ABN AMRO is een onbeschofte en klantonvriendelijke organisatie die geen brieven beantwoord en ze zelfs retour stuurt. Dan is ING toch echt een stuk vriendelijker. Wat ING wel moet leren is: afblijven van de intermeidiaire klanten en daar geen accountmanagers naaar toe sturen om "kennis te maken". Van de verzekeringen moeten ze al helemaal afblijven.

Pollo - 12 december 2012

tip 5: als ING intermediairafdeling een fout maakt in een offerte is het niet heel handig om de eigen adviseur te laten inspringen met de tekst "u heeft geen correcte offerte ontvangen DUS hoeft u de adviesnota niet te betalen" Vooral niet als die adviseur eerst heeft aangegeven dat er geen mogelijkheden waren, en de intermediair de uiterst moeizame aanvraag/bespreking/explain/uitzoekerij te laten doen, en al helemaal niet om de volle mep aan provisie in rekening te brengen "want ik heb betere contacten op de afdeling dan de tussenpersonen, die gaan alleen voor de provisie". Ook de op aanraden van de account-manager versturude klancht is niet beantwoord. Je voelt je ook zo serieus genomen als bizniz partner zo. Het resultaat is een zeer sjachrijnige kip, die naarstig op zoek is naar rmogelijkheden om le Oranje labels zwar dwars te zitten. Dat gaat prima lukken..

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

Vanaf nu kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef...

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid staat definitief op de radar van de hypotheekadviseur. Het onderwerp komt in bijna ieder hypotheekgesprek (84 procent) ter sprake en wordt vaak door...

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

De grootste zorgen van huizenbezitters hebben te maken met de risico' s van extreem weer. De helft van de starters op de woningmarkt laat gebieden met een hoog omgevingsrisico...

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Vereniging Eigen Huis en NHG starten gezamenlijk de pilot ‘Duurhuur’. Hiermee willen zij huurders met hoge huurlasten...

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...