Jeroen Oversteegen likes & unlikes

Jeroen Oversteegen 2018 bijgesneden

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat meent Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Er worden veel initiatieven ontwikkeld die de klant meer en eenvoudiger inzicht in zijn eigen situatie geven. Zo zijn er meerdere initiatieven die het delen van data en documenten vereenvoudigen door digitalisering. Hierdoor heeft de klant meer controle over het beheer van zijn eigen gegevens en kan hij deze bijvoorbeeld aanvullen met gegevens uit diverse bronnen woningwaarde, overheid, gemeente, UWV en Kadaster. Ook ontstaan er steeds meer slimme tools die ervoor zorgen dat deze gegevens omgezet worden in bruikbare actuele klantinformatie waardoor de klant beter geïnformeerd zijn en zelf goed kunnen onderzoeken welke mogelijkheden ze hebben.

"Verder is het een goede ontwikkeling dat het intermediair meer en meer betrokken raakt bij het beheer van de financiële producten en diensten van de klant."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Om klantbeheer en nazorg van complexe financiële producten verder te stimuleren en verbeteren zou er naast beloning vanuit het uurtarief of abonnementen meer gebruik kunnen gemaakt worden van een beloning vanuit de productaanbieder.

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg. Denk bijvoorbeeld aan het 'aflossingsvrije' hypotheekdossier. Om nazorg en beheer efficiënt en adequaat uit te kunnen voeren is het belangrijk dat geldverstrekkers en verzekeraars bereid zijn om data te delen met het intermediair. De toezichthouders zouden het delen van data juist moeten stimuleren en niet belemmeren door te verwijzen naar regeltjes.

"Geldverstrekkers en verzekeraars schermen nu te vaak met “dit mogen wij niet vanuit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), terwijl er wel degelijk mogelijkheden zijn om binnen de kaders van de AVG data te delen van een gezamenlijke relatie.

"Verbetering van de nazorg zal zorgen voor meer besef bij de klant over het belang van nazorg en daardoor ook voor meer klantenbinding.

"Het belangrijkste is, ga met een glimlach en veel plezier naar de klant en luister!"

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

"Inactiviteit wordt beloond. En iedereen weet: hoe langer uit het arbeidsproces, hoe moeilijker het wordt weer aan de slag te gaan." Aldus Marjol Nikkels en...