Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden
Het Nibud roept bedrijven op meer rekening te houden met de niet digitaal vaardigen. Ook zouden jongeren meer advies moeten krijgen over hoe zij overzicht kunnen houden over al hun financiële verplichtingen.
Uit nieuw onderzoek van het Nibud blijkt dat 40 procent van de Nederlanders moeite heeft met het op orde houden van de financiële administratie. "Zowel jong al oud worstelt ermee. Ze hebben vaker betalingsachterstanden, en staan vaker rood dan mensen die hun financiële administratie volledig op orde houden."
Het Nibud onderscheidt twee risicogroepen:
Mensen tot 35 jaar
Zij hebben vooral moeite met het maken van een eenduidig systeem waarmee zij op een geordende manier overzicht kunnen houden over hun financiële administratie. Ook zien zij vaker belangrijke documenten in de e-mail over het hoofd en vergeten vaker welke abonnementen er nog lopen.
Mensen die niet digitaal vaardig zijn
Het Nibud schat in dat minstens 1 op de 5 Nederlanders het ingewikkeld vindt dat steeds meer berichtenverkeer per mail en/of mijn-omgevingen verloopt. Deze groep betaalt beduidend vaker rekeningen te laat, heeft vaker een rommelige administratie.
Reactie toevoegen
Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart
Een kwart van de Nederlanders met een uitvaartverzekering, heeft geen idee welk soort verzekering zij hebben. Ook weten zij niet of de verzekering de kosten van...
Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit
De ruimte in het budget die huishoudens in 2018 hebben voor hypotheeklasten is voor de meeste inkomens ongeveer hetzelfde als in 2017, aldus het Nibud in het adviesrapport...
Student bekend met effect studieschuld op hypotheek
Een meerderheid van 64 procent van de studenten weet dat een hypotheekverstrekker rekening houdt met de studieschuld en dat deze consequenties heeft voor de maximale...
Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur
Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk...
Nibud: het zit niet in de aard van mensen om voor de toekomst te sparen
Volgens het Nibud zit het niet in de aard van de mensen om voor de toekomst te sparen. Daarom pleit het Nibud voor alternatieven waarbij bijna ongemerkt een onderhoudspot...
Verzekeraars pakken rol vermogensopbouw weer op
Het Verbond van Verzekeraars noemt het zorgwekkend dat 2,5 miljoen huishouders te weinig buffers hebben om financiële problemen te voorkomen en vermogen op...
Nibud referentiecijfers 2017 beschikbaar
Het Nibud heeft de actuele referentiecijfers gepubliceerd. Het Nibud berekent jaarlijks referentiecijfers op het gebied van huishoudfinanciën voor verschillende...
Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017
Nibud en Figlo organiseren op 26 januari het webinar ‘De hypotheeknormen 2017: wat betekenen ze concreet voor mijn klant?’ Tijdens dit webinar legt Marcel...
Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag
Het Nibud heeft vuistregels opgesteld voor gezond financieel gedrag: check, plan, spaar. Het is voor het eerst dat het Nibud vuistregels voor dagelijks goed omgaan...
Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'
Het Nibud is gestart met de campagne ‘PortemoJa, PortemonNee’. Drie weken lang komen er radiospotjes en filmpjes op internet langs om mensen bewuster...