Kalkman: "Kassa jaagt consument onnodig angst aan"

Antoinette Kalkman 2016

Antoinette Kalkman nodigt de redactie van Kassa uit te komen kijken bij Nationale Waarborg en FlexFront. Volgens haar krijgt de redactie dan het werkelijke beeld over de doorlooptijden van hypotheekaanvragen. Dat beeld is volgens Kalkman veel positiever dan Kassa zaterdagavond liet zien.

Kalkman blogt: "Bijna een kwart van de huizenkopers dreigt volgens Kassa in 2017 hun droomhuis mis te lopen en dientengevolge hangt hen een forse boete van 10 procent van de aankoopsom boven het hoofd. Dit komt, aldus Kassa, door de lange wachttijden bij de bank. Een kwart?? Ik klapte tijdens de uitzending subiet mijn laptop open en doorzocht de managementrapportage. Sinds wanneer had ik zitten slapen? Ik scrolde door de lijst met in gebrekestellingen en telde ze nog eens op. Een kwart van kopend Nederland staat synoniem voor ettelijke duizenden claims en dat kon ik onmogelijk over het hoofd gezien hebben. Ik akkerde tevens de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

"Toevallig ben ik ook directeur van een van de grootste hypotheekdistributiebedrijven in Nederland en accepteert ons  midoffice-bedrijf voor zes gerenommeerde geldverstrekkers duizenden hypotheekdossiers op jaarbasis, waaronder volgens Kassa ook het zogenaamde slechtste jongetje van de klas NIBC Direct.

"Ik vroeg onze dataspecialist afgelopen maandag naar de doorlooptijden per geldverstrekker en kreeg binnen een uur een keurig lijstje. Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan 40 dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.

Misvatting

"Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. 

"Naast het feit dat Kassa zich afgelopen zaterdagavond baseerde op zeer dunne data maakte het gevolgtrekkingen die totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. In mijn optiek heeft Kassa de consument beslist geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt. Een kritisch consumentenprogramma onwaardig. Daarom nodig ik Kassa bij deze uit om eens een kijkje te nemen op de werkvloer zodat ze werkelijk kunnen ervaren hoe het er aan toe gaat in de praktijk." 

Reactie toevoegen

 
"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

De Hypotheekshop roept op tot betere voorlichting over private lease en de gevolgen voor de leencapaciteit. De adviesketen: “Klanten realiseren zich vaak niet...

Maatwerklening of niet?

Maatwerklening of niet?

(Kifid-uitspraak GC 2022-0142) Partijen verschillen van standpunt ten aanzien van de vraag of de lening van de consument als maatwerklening of als reguliere woninghypotheek...

Geldverstrekker niet verplicht tot herstructuren lening

Geldverstrekker niet verplicht tot herstructuren lening

(Kifid-uitspraak 2021-1058) De bank is tegemoet gekomen aan het verzoek van de consument om zijn ex-partner te ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Hierdoor...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Kabinet niet bezorgd over direct bij DUO ophalen gegevens studieschulden

Kabinet niet bezorgd over direct bij DUO ophalen gegevens studieschulden

Bij de bron (DUO) opvragen van gegevens over studieschulden, verandert volgens minister Van Engelshoven “niets aan de huidige gang van  zaken rondom het...

Slechts drie procent sluit hogere hypotheek af voor verduurzaming

Slechts drie procent sluit hogere hypotheek af voor verduurzaming

Twintig procent van de Nederlanders die de woning verduurzaamt maakt daarbij gebruik van speciale financiële regelingen. Subsidies van de overheid of gemeente...

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Nibud: "Altijd kijken of hypotheek past bij persoonlijke situatie"

Het Nibud adviseert altijd om te kijken of de hypotheek past bij de persoonlijke situatie. Dit naar aanleiding van AFM-onderzoek vorige week ('Zorgen over leengedrag...

Voorgenomen wetswijzigingen toepassing eigenwoningregeling bij partners

Voorgenomen wetswijzigingen toepassing eigenwoningregeling bij partners

Staatssecretaris Vijlbrief heeft de Tweede Kamer een aantal voorgenomen wetswijzigingen toepassing eigenwoningregeling (EWR) bij partners toegestuurd. Het streven...

Moneyou breidt uit naar intermediaire markt met De Hypotheker

Moneyou breidt uit naar intermediaire markt met De Hypotheker

Moneyou zet in samenwerking met De Hypotheker haar eerste stap in haar uitbreiding op de intermediaire markt. "Met onze stap naar het intermediair geven we invulling...

Één procent, punt…

Één procent, punt…

(Kifid-uitspraak GC2021-0631)De consumenten hebben een hypothecaire geldlening met bouwdepot afgesloten bij de geldverstrekker (a.s.r.). In de offerte is opgenomen...