Kassa spuit kritiek op Advieskeuze.nl

advieskeuze

Het televisieprogramma Kassa betoogt in de uitzending van 23 december dat de reviews op Advieskeuze.nl kunstmatig hoog worden gehouden.

Het viel Kassa op dat de beoordelingen over financieel adviseurs wel erg hoog uitvallen. Tien ketens van  hypotheekadviseurs verzamelden bijna 20.000 reviews op de site. De gemiddelde score op basis van de duizenden reviews is een 9,6. De laagste beoordeling is een 9,2.

Social media en reviewexpert Jeroen Vinkesteijn zegt in de uitzending dat Advieskeuze.nl door alle hoge scores geen objectief beeld geeft. “Cruciaal is als je als bedrijf mag kiezen wie de reviews gaat invullen.” Doordat klanten worden uitgenodigd zijn de reviews niet meer spontaan en hebben ze veel minder waarde. Het vervelende is dat de consument dat niet weet als die op Advieskeuze.nl gaat zoeken naar een goede financiële adviseur, aldus Vinkesteijn die Advieskeuze.nl daarom geen reviewsite maar een advertentieplatform voor bedrijven noemt waarbij de consument niet voorop staat.

Oprichter Christian Bouter van Advieskeuze.nl: “Wat we zien in de markt is dat de dienstverleners selectief zijn in de klanten die ze wel om een review vragen en klanten die ze niet vragen. Als er zaken mis zijn gegaan dan zullen ze geneigd zijn er niet om te vragen, zijn ze wel gelukkig dan geven ze eerder een hele hoge score aan hun adviseur.”

Advieskeuze.nl wil niet per direct alle financieel adviseurs op de site dwingen al hun klanten om een review te vragen. Bouter ziet meer in een geleidelijke verandering.In 2018 start Advieskeuze.nl met de Hypotheker een pilot waarbij elke klant waarmee minimaal twee adviesgesprekken zijn gevoerd om een review. Bouter hoopt dat daarna andere financiële adviseurs dit voorbeeld volgen. Daarnaast hoopt Bouter dat meer mensen met negatieve ervaringen uit zichzelf een review schrijven.

Vinkesteijn noemt dat de omgekeerde wereld. Een reviewsite begint volgens hem niet eerst met de toppertjes te vragen en dan de negatieve mensen. Vinkesteijn: “Je bent er al vijf jaar mee bezig, wat in social media zo ongeveer een eeuw is. Heel vreemd en niet van deze tijd om te zeggen ‘daar werken we nog aan’. Dan is het product mislukt.”

Vakblad VVP volgt in iedere editie in de rubriek 'De klant beschikt...' de beoordelingen op Advieskeuze.nl en Independer.nl al langer. De gemiddelde score op Independer.nl ligt lager dan die op Advieskeuze.nl waar de gemiddelde beoordeling van een 9 zo'n beetje de ondergrens lijkt.

Reactie toevoegen

 
Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Volgens Advieskeuze.nl waren in 2023 500 financieel advieskantoren online uitstekend vindbaar en zichtbaar. Zij kregen een vermelding in de Topselectie 2023. Bij...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Advieskeuze voegt reviews van externe bronnen toe

Advieskeuze voegt reviews van externe bronnen toe

Advieskeuze.nl gaat de reviews van externe bronnen toevoegen aan het eigen reviewplatform. Er zijn meer dan 50.000 externe reviews over hypotheekadviseurs van internet...

Meeste hypotheekadviseurs bespreken verduurzaming met klant

Meeste hypotheekadviseurs bespreken verduurzaming met klant

Volgens 30.000 hypotheekreviews op Advieskeuze.nl met inzicht of verduurzaming is besproken, neemt 61,7 procent van de adviseurs het onderwerp mee. “Op peildatum...

Hypotheekadviseur primair om financiering voor verduurzaming te regelen

Hypotheekadviseur primair om financiering voor verduurzaming te regelen

De hypotheekadviseur wordt in onderzoek door Advieskeuze.nl door de meeste consumenten (49,3 procent) primair gezien als dienstverlener om de financiering voor de...

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

Op basis van onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 84,7 procent van de klanten van financieel adviseurs geen service-abonnement afsluit....

Groene Hart Hypotheken integreert zoekmodule Advieskeuze.nl

Groene Hart Hypotheken integreert zoekmodule Advieskeuze.nl

Op de website van Groene Hart Hypotheken, een duurzaamheidsinitiatief van DAK, is een zoekmodule van Advieskeuze.nl geïmplementeerd. Via de site kunnen...

Advieskeuze.nl: nu ook reviews per medewerker

Advieskeuze.nl: nu ook reviews per medewerker

Advieskeuze.nl biedt advieskantoren nu ook de mogelijkheid om reviews per medewerker in te zien. Advieskeuze.nl: "Als je in het extranet van jouw kantoor wilt kunnen...

Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.800 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 92,7 procent van de reviewgevers op het platform daadwerkelijk klant...