Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro mag de bancaire relatie met haar klanten buiten de EU eenzijdig beëindigen, zo blijkt uit een tweetal uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid (GC 2018-280 en GC 2018-281), die bindend zijn. Twee afzonderlijke consumenten, woonachtig in respectievelijk Thailand en Nieuw-Zeeland, hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat de bank de relatie niet langer met hen wilde voortzetten.

Voor beide consumenten geldt dat zij reeds tientallen jaren klant waren bij de bank en naar tevredenheid gebruik hebben gemaakt van haar dienstverlening. Door emigratie wonen deze consumenten inmiddels buiten de EU. Zij gebruikten hun Nederlandse betaalrekening, met bijbehorende betaalpas en pincode, onder meer voor de storting van pensioeninkomsten en AOW-uitkering en voor betalingen in Nederland. Ieder afzonderlijk willen de consumenten dat zij hun betaalrekening bij de bank kunnen voortzetten. De bank heeft aangegeven dat zij door de huidige wet- en regelgeving bepaalde bancaire diensten niet langer buiten de EU kan aanbieden zonder een daarvoor vereiste vergunning. Het bedienen van klanten buiten de EU brengt voor de bank steeds meer risico’s en extra kosten met zich mee. Dat heeft de bank doen besluiten om de dienstverlening aan alle klanten buiten de EU te beëindigen. Zij maakt daarop geen uitzonderingen. 

Uitgangspunt voor de Geschillencommissie is dat de bank zich moet houden aan de geldende wet- en regelgeving, ook van het land waar de cliënt woont. Van de bank kan niet worden verwacht dat zij onevenredige kosten maakt of risico’s moet nemen om een betaalrekening voor een consument buiten de EU voort te zetten. Daarnaast merkt de Geschillencommissie op dat de consumenten met zes maanden ruimschoots de gelegenheid hebben gehad om een alternatief te zoeken. Op de bank rust geen verplichting om een basisbetaalrekening aan te bieden aan consumenten die buiten de EU wonen. Een bank die in Nederland bancaire diensten aanbiedt aan consumenten, is wettelijk alleen gehouden een basisbetaalrekening te verstrekken aan consumenten woonachtig binnen de EU.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...