Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Vliegtuig in de lucht

Een vermiste of vertraagde koffer is niet aan te merken als ‘buitengewoon onvoorziene omstandigheid’ voor een reisverzekering, zo blijkt uit bindende uitspraak (2018-277) van de Geschillencommissie Kifid in een klacht van een consument tegen Aegon.

Een consument heeft zich bij Kifid beklaagd over haar reisverzekering. Aegon stelt dat de extra reiskosten, gemaakt vanwege het missen van een geplande terugvlucht naar Amsterdam, niet vallen onder dekking van de reisverzekering. De Geschillencommissie concludeert dat een (vlucht)vertraging van bijna twee uur niet heel bijzonder is. En een zoekgeraakte koffer op een luchthaven is evenmin uitzonderlijk. De consument heeft zelf gekozen voor een relatief korte overstaptijd in Toronto. De Geschillencommissie volgt de redenering dat geen sprake was van onvoorziene buitengewone omstandigheden. De verzekeraar hoeft de extra gemaakte reiskosten niet te vergoeden.

De terugvlucht van een echtpaar vanuit Sydney naar Amsterdam, met tussenstop in Halifax en Toronto, verloopt anders dan gepland. Door noodweer landen ze later dan gepland. Bovendien is hun koffer zoek. De overstaptijd was echter al krap en ze halen de aansluitende vlucht niet en krijgen evenmin contact met de klantenservice hotline. Wel wordt hun uiteindelijk een ticket aangeboden voor twee dagen later, maar die weigeren ze. Ze kopen zelf tickets om eerder naar huis te vliegen. Bij thuiskomst claimt de consument de extra gemaakte reiskosten van ruim 3700 euro op haar reisverzekering. Zij beroept zich daarbij op de voorwaarden van de reisverzekering, waarin staat dat ‘onvoorziene kosten zijn verzekerd, die met toestemming van Aegon Schade Service zijn gemaakt. Aegon stelt echter dat in deze situatie geen sprake is van een onzeker voorval.

De Geschillencommissie concludeert dat de optelsom van ‘vertraging van 103 minuten’, ‘een vermiste koffer’ en ‘een niet bereikbare klantenservice hotline’ niet is aan te merken als een onvoorziene buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in de reisverzekering. Vertragingen en een gemiste koffer zijn vervelend, maar niet bijzonder. Tevens merkt de Geschillencommissie op dat de consument het alarmnummer (Aegon Schade Service) had moeten bellen, waardoor de verzekeraar in staat was gesteld om mee te helpen de reisproblemen op te lossen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

R.M. Radstaake - Claimshulp.nl 26 mei 2018

Harry, ik begrijp deze redenatie, maar dan is het je eigen beslissing geweest zo krap te plannen. Mensen moeten er in mijn mening wel rekening mee houden dat niet alle gevolgen van hun eigen beslissingen voor rekening van verzekeraar komen. Als ik in zo een situatie zou komen, dan zou ik het risico niet nemen met zo een krap schema en zeker een week speling houden tussen terugkomst en weer gaan werken.

Harry Beugelink - Advb HB 26 mei 2018

Mensen moeten doorgaans na een vakantie weer snel aan het werk en dan kun je soms geen twee dagen wachten omdat je dan daarna weer andere problemen tegemoet kunt zien; zoals een boze baas (die daarom besluit jouw tijdelijke contract niet te verlengen) of een opdrachtgever die dan maar naar de concurrent gast met als gevolg nog meer financiële schade dan alleen een ticket. Helaas worden deze details niet bekend gemaakt in het artikel, zodat het gissen blijft, maar ik begrijp wel waarom iemand zo snel mogelijk weer probeert naar huis te gaan........

R.M. Radstaake - Claimshulp.nl 26 mei 2018

Nou, ze kregen een vervangend ticket aangeboden maar besloten daar geen gebruik van te maken. Het is een eigen beslissing (en dus geen onverwacht voorval) om zelf een ander sneller ticket te kopen. Hadden ze die twee dagen gewacht, dan was wellicht ook de koffer boven water gekomen. Al met al een wel begrijpelijke uitspraak.

Harry Beugelink - Advb HB 23 mei 2018

Wanneer we de redenatie van Kifid volgen is diefstal of brand ook geen onzeker voorval meer. Wonderlijke of beter gezegd een idiote uitspraak van Kifid.

Arnoud Bosch VDAB - Vereniging Docenten Assurantie- en Bankleer (VDAB) 8 mei 2018

Disscussie kan voorkomen worden met een vermelding van: Niet gedekt is de overstap kleiner dan 3 uur tijdens een vooraf geplande vliegreis. In de polis voorwaarden.

Aegon: boosheid over woningmarkt neemt toe

Aegon: boosheid over woningmarkt neemt toe

Vooral jongeren (18-25 jaar) ervaren de meeste emotionele impact van de huidige woningmarkt; meer dan de helft van de jongeren ervaart boosheid, frustratie, verdriet...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Medewerkers Aegon en TKP in actie tijdens 'Force for Good Day'

Medewerkers Aegon en TKP in actie tijdens 'Force for Good Day'

Honderden medewerkers van Aegon en TKP Pensioen komen 12 mei in actie tijdens de ‘Force for Good day’ in Leeuwarden, Den Haag en Groningen. In de steden...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...

Aegon verlaagt AOV-premie voor nieuwe verzekerden

Aegon verlaagt AOV-premie voor nieuwe verzekerden

Aegon heeft de premie voor ondernemers verlaagd die een nieuwe AOV afsluiten. De verlaging komt gemiddeld uit op zo’n 16 procent. De premieverlaging geldt...