NVIA: verzuimverzekering wordt te grote kostenposten

Peter Abelskamp

De Nederlandse Vereniging van Inkomensadviseurs (NVIA) krijgt diverse signalen vanuit haar achterban dat de kosten voor verzuimbegeleiding de spuigaten uitlopen. De vrees is dat voor veel werkgevers de verzuimverzekering inclusief arbobegeleiding een te grote kostenpost gaat worden. Volgens NVIA zijn politieke maatregelen noodzakelijk.

In Nederland is sprake van een tekort aan bedrijfsartsen. De tarieven van een bedrijfsarts zijn onderdeel van de vrije markt. Nu de vraag groter is dan het aanbod, gaan die tarieven in snel tempo omhoog. Zo liggen er voorstellen voor 2019 voor een uurtarief van 175 euro per uur, aldus NVIA. "Daar komt bij dat de politiek niet corrigerend optreedt richting de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Met een beroep op de AVG beperkt de AP inkomensadviseurs in hun controlerende rol bij verzuimbegeleiding. De bedrijfsarts krijgt hierdoor een onevenredig grote rol toebedeeld bij de verzuimaanpak. Terwijl er juist een tekort aan bedrijfsartsen is en hun rol in veel gevallen niet noodzakelijk hoeft te zijn: werkgever en werknemer zijn volgens de wetgeving immers zelf verantwoordelijk voor de re-integratie."

Daarnaast stijgt het ziekteverzuim sowieso. Het CBS heeft berekend dat het verzuim gemiddeld is gestegen naar 4,9 procent terwijl dit in 1017 nog onder de 4 procent lag. "Gevolg is dat bedrijven met een dubbele kostenstijging worden geconfronteerd. De vrees is dat voor veel werkgevers de verzuimverzekering inclusief arbobegeleiding een te grote kostenpost gaat worden."

NVIA roept de overheid op om te komen tot verlichting van de kosten van verzuim en verzuimbegeleiding. Voorzitter Peter Abelskamp: “We zijn verheugd te vernemen dat, afgaande op de Miljoenennota, de regering voornemens is om de regels te verlichten voor kleine werkgevers. Om dit te bereiken zijn wij namens de inkomensadviseurs in overleg met vertegenwoordigers van het ministerie. NVIA-leden komen immers dagelijks bij de werkgevers over de vloer en voelen de problematiek haarfijn aan.”