Ohra: heel weinig Nederlanders hebben vrije zorgkeuze
Slechts 8 procent van de Nederlanders heeft een volledig vrije zorgkeuze, zo blijkt uit onderzoek van CustomerMatch in opdracht van Ohra.
Ruim 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat vrije keuze van zorgaanbieders een zeer belangrijk aspect is van een zorgverzekering. Ook de zekerheid dat er achteraf geen extra rekening op de deurmat valt is voor deze groep essentieel. In werkelijkheid heeft slechts 8% van de Nederlanders een zorgverzekering die de kosten van alle zorgverleners in Nederland vergoedt, een zogenaamde zuivere restitutiepolis.
Er is meer onduidelijkheid over zorgverzekeringen, blijkt uit het onderzoek. Zo weet bijvoorbeeld 62% van de ondervraagden niet hoe zij verzekerd zijn: via een budget-, natura-, restitutie- of zuivere restitutiepolis. Met een zuivere restitutiepolis mogen consumenten zelf hun zorgverlener kiezen zonder kans op bijbetaling. Met een restitutie-, natura- of budgetpolis is dit niet het geval.
Ohra zegt bewust te kezen voor het standaard aanbieden van een restitutiepolis en dus volledig vrije zorgkeuze zonder kans op bijbetaling. "Veel mensen kiezen hun zorgverzekering vooral op basis van prijs, maar vergeten daarbij te checken of ze vrije zorgkeuze hebben en wat wel of niet vergoed wordt. Terwijl ze aangeven dit enorm belangrijk te vinden", aldus Maurice Koopman, directeur van OHRA.
Om consumenten te helpen bij het maken van een keuze heeft Ohra de website magikkiezen.nl geïntroduceerd.
Reactie toevoegen
Minder OHRA-klanten kiezen voor maximaal eigen risico
"In vergelijking met vorig jaar zijn er minder nieuwe klanten die kiezen voor een maximaal eigen risico in ruil voor een lagere zorgpremie. In 2021 koos 12,7 procent...
Stijging zorgpremie OHRA 9,65 euro
De maandpremie van de basisverzekering van OHRA Zorg wordt 145,60 euro in 2024, een premiestijging van 9,65 euro per maand. Volgens Maaike van Beijsterveldt,...
Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra
Reparatie in plaats van vervanging bij beschadigingen aan bezit of woning worden de norm bij Ohra. "We streven naar minimaal 65 procent duurzaam herstel van claims...
Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022
Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers...
Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar
In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...
Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els
Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...
NN en OHRA stappen over naar een combinatiepolis
Nationale-Nederlanden en OHRA schrappen hun restitutiepolis en gaan verder met een combinatiepolis. Er volgen wel premieverhogingen, maar die zijn beperkt omdat...
Verzekeraars zetten reserves in om stijging zorgpremies te beperken
Achmea, Ohra en Natiionale-Nederlanden zetten hun reserves in om de stijging van de zorgpremies te beperken. De maandpremie bij Ohra stijgt met 8,8 procent naar...
MoneyView: slechtere polisvoorwaarden bestelauto's
De polisvoorwaarden voor bestelauto's zijn minder goed dan die van particuliere auto's, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView. Als een bestelauto gestolen wordt...
Ohra Zorg biedt voortaan de mogelijkheid ongebruikte fysiobehandelingen mee te nemen naar het nieuwe jaar. In combinatie met de meeste aanvullende verzekeringen...