"Ontruiming Calais verschuift probleem transportsector"

Sander Bunschoten

"Het ontruimen van het vluchtelingenkamp in Calais vermindert mogelijk de overlast ter plekke, maar biedt allesbehalve een adequate oplossing voor de problematiek waarvoor de transportsector zich gesteld ziet", aldus schade-expert Sander Bunschoten van Special Port Services (SPS).

“De kans op ongewenste vluchtelingen aan boord van vrachtwagens wordt er niet minder op, maar zal in eerste instantie zelfs verergeren. Dit omdat voor veel van de, vaak wanhopige vluchtelingen de noodzaak nóg groter wordt om nu een poging te wagen om alsnog de oversteek naar Engeland te maken”, stelt Bunschoten. “Daarnaast verschuift door de ontruiming de problematiek naar elders in Frankrijk of naar België of Nederland om van daaruit de gewenste bestemming te bereiken. Ook in de havenplaatsen in deze landen worden al veel meer vluchtelingen ontdekt dan voorheen.”
Volgens berekeningen van brancheorganisatie TLN kost deze problematiek alleen al de Nederlandse transportbedrijven 150 miljoen euro per jaar en de Europese sector het zes- tot zevenvoudige. “Deze forse schadepost wordt onder meer veroorzaakt door de opgelopen vertraging, omzetverlies, materiële schade aan de transportmiddelen en doordat ontvangers de lading afkeuren wanneer bij ontvangst is gebleken dat er ongewenste personen ‘aan boord’ zijn geweest. Dat gebeurt vooral bij transporten van voedingsmiddelen en kleding, maar ook bij andere goederen ”, benadrukt Bunschoten, volgens wie in het gebied rond Calais dagelijks in 50 tot 100 vrachtwagens vluchtelingen worden ontdekt.
Met de opzet van een vestiging van Special Port Services (SPS) op een strategische locatie – de haven van Dover in Engeland – verwacht Bunschoten met snelle, professionele en praktische inspecties en interventies ter plekke de schadelast voor zowel transportbedrijven als verzekeraars fors terug te kunnen dringen en tegelijkertijd de onnodige verspilling van voedsel tegen te kunnen gaan. “Ik schat in dat we door onze aanpak de vertraging voor transporteurs tot zo’n 90% kunnen verminderen en de materiële schadelast voor hen en voor verzekeraars met ongeveer een kwart. Daarnaast denken we door onze interventies te kunnen realiseren dat 25 tot 75% minder levensmiddelen onnodig worden vernietigd.”
 

Reactie toevoegen

 
"Transportbedrijven laks in vakantieperiode"

"Transportbedrijven laks in vakantieperiode"

De transportsector loopt elke vakantieperiode een aanmerkelijk groter risico op schades en aansprakelijkheidsclaims dan in de rest van het jaar. Schade-expert Sander...