Peter Risseeuw pleit voor actieve dienstentransparantie

Transparantie glazen pui via Pixabay 2018

(Verscheen eerder op VVP Online op 7 februari 2018) Actieve dienstentransparantie. Dat is waar Peter Risseeuw van Periscoop Onderzoek & Advies voor pleit in een column op het New Financial Forum.

Risseeuw deed met Decisio onderzoek naar de effecten van het provisieverbod in de markt. Discussie ontstond over al dan niet actieve provisietransparantie. Volgens Risseeuw allemaal gelegenheidsargumenten. "Leuk voor de bühne misschien, maar ze missen overtuigingskracht en zijn daarmee slecht voor het debat."

Risseeuw pleit voor actieve dienstentransparantie. "Maak nu eens echt duidelijk dat adviseurs en verzekeraars verschillende rollen spelen. Leg uit wat er te pas komt aan risicobeoordeling en productkeuze, het tot stand brengen van de verzekering  en het actueel en passend houden van de dekking. Leg uit dat advies en onderhoud een voorspelbaar karakter hebben, maar dat wat er moet gebeuren als er schade is veel ongewisser is: wat is de schade, hoe is de dekking  gedefinieerd, wat is er nodig om tot uitkering te komen, zijn overbruggingsmaatregelen gewenst, dat soort kwesties."

Volgens Risseeuw leidt branchebrede helderheid over diensten tot meer tevreden klanten. "Dat komt alle partijen ten goede. En de beloning? Als helder is wat de mogelijkheden zijn, komt de vraag “wat kost dat?” vanzelf ter tafel: beloningstransparantie volgt direct uit dienstentransparantie."

Lees HIER de hele column van Peter Risseeuw op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Provisieverbod verbetert klantgerichtheid niet

Provisieverbod verbetert klantgerichtheid niet

Financieel adviseurs vinden niet dat het provisieverbod  hun kantoor klantgerichter heeft gemaakt. Slechts een handvol van de 170 ondervraagde adviseurs reageert...