Pinnen in het buitenland ‘met conversie’ kost klauwen met geld

Geldautomaat 2017

Het kan de vakantiesfeer zijn. Of het ongemak in het buitenland te moeten pinnen, maar veel mensen toetsen bij een buitenlandse pintransactie de dure optie ’with conversion’ in. Daarvoor betalen ze tot 12 procent van het pinbedrag aan omrekenkosten. Dit bedrag komt bovenop de gebruikelijke transactiekosten voor pinnen in het buitenland.

In Turkije overkomt dat zelfs bijna de helft van de vakantiegangers, meldt Knab bank op basis van een analyse van 85.000 transacties in landen waar pinnen met conversie wordt aangeboden. Bij deze optie rekent een lokale bank een percentage voor het omrekenen van lokale valuta naar euro’s. Geldverstrekkers in veertig landen buiten de eurozone werken op deze wijze. Na Turkije (48 procent), maken Nederlandse toeristen het vaakst de dure keuze in Polen (47 procent), Tsjechië (45 procent), Kroatië (45 procent) en Zweden (44 procent). De cijfers zijn gebaseerd op pintransacties bij geldautomaten, maar de optie wordt volgens Knab ook steeds vaker aangeboden op betaalapparaten in hotels, restaurants en winkels. 

Waarschuwingsapp
Knab stuurt klanten naar eigen zeggen een appje om ze te waarschuwen voor onnodig hoge pinkosten in het buitenland. Volgens Casper Zwart, woordvoerder van Knab, kiezen mensen vaak zonder erbij na te denken. “Iedereen die buiten de eurozone is geweest heeft die optie weleens voorbij zien komen tijdens het pinnen: wil je geld opnemen ‘with or without conversion’? Vaak hebben we stiekem geen idee wat dat precies inhoudt en kiezen we willekeurig. Terwijl de ene optie tot wel 12 procent duurder kan zijn dan de andere.”

Trucjes
Knab heeft geen concrete verklaring waarom vakantiegangers in Turkije veel vaker de duurdere optie kiezen dan bijvoorbeeld in Denemarken. “Banken en andere partijen kunnen verschillende trucjes uithalen om je te laten kiezen voor ‘with conversion’. Zo kom je weleens grote uithangborden tegen met ‘0% commission’ of soms wordt de keuze überhaupt niet voorgelegd."

Reactie toevoegen

 
Koppeling vooraf ingevulde aangifte aan Financieel Plan

Koppeling vooraf ingevulde aangifte aan Financieel Plan

Knab is naar eigen zeggen de eerste bank die een koppeling gebruikt van de 'vooraf ingevulde aangifte'  bij de Belastingdienst aan het Financieel Plan. De koppeling...

Knab komt met zakelijke creditcard

Knab komt met zakelijke creditcard

Met de toevoeging van een creditcard aan Knab Zakelijk en de uitbreiding van het aantal boekhoudpakketten waaraan de zakelijke rekening gekoppeld kan worden, vervult...

Knab rekent 1300 euro voor online hypotheekadvies

Knab rekent 1300 euro voor online hypotheekadvies

Knab, onderdeel van Aegon, heeft Knab Hypotheken gelanceerd. Een compleet advies kost 1300 euro. Doelstelling van Knab is om de financiële 'bol.com' te worden....

Eerste lening via Knab Crowdfunding in twee uur volgeschreven

Eerste lening via Knab Crowdfunding in twee uur volgeschreven

De eerste lening die via Knab Crowdfunding tot stand komt, was in twee uur volgeschreven. 95 Knab-klanten investeerden samen 75.000 euro in Smoothie & Lunchbar...

Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

Consument zit nog niet te wachten op online hypotheek

De afgelopen jaren maakte Nederland kennis met online hypotheekverstrekkers, zoals Eyeopen, die onlangs nog een samenwerking met Knab sloot, Hypotheek24, Moneyou...

100.000ste klant voor Knab

100.000ste klant voor Knab

Knab heeft haar 100.000ste klant verwelkomd. "En het is ook echt de 100.000ste", aldus Knab. Bij Knab was via livestreams op Periscope ieder uur te zien...

Knab lanceert platform voor crowdfunding

Knab lanceert platform voor crowdfunding

Knab heeft een platform voor crowdfunding geopend, voor ondernemers met een financieringsbehoefte tussen 50.000 en een miljoen euro.   Knab Crowdfunding wordt...

Knab komt met online hypotheekadvies

Knab komt met online hypotheekadvies

Online bank Knab heeft het Knab Lab geopend, om samen met klanten nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. De eerste drie nieuwe producten en diensten die direct...

Nieuwe campagne 'De cijfers van Knab'

Nieuwe campagne 'De cijfers van Knab'

Online bank Knab is een nieuwe campagne gestart - 'De cijfers van Knab' - met een nieuwe tv-commercial.       Door middel van een hoofdfilm met...

Knab houdt opgaande lijn vast in 2015

Knab houdt opgaande lijn vast in 2015

In 2015 zag Knab, onderdeel van Aegon Bank, het aantal klanten met 98 procent stijgen tot 81.394. Financiële jaarcijfers publiceert de bank niet. In november...