Robo advies heeft de toekomst

AdviceRobo

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.

 

Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd gevraagd hoe zij de opkomst van online en robo advies zien.

Volgens 56 procent van de geldverstrekkers is de oorzaak van de huidige kredietproblemen een gevolg van inadequate geldverstrekking
Meer dan de helft van de geldverstrekkers denkt dat onvoldoende krediet terecht komt bij de goede leners en te veel krediet verstrekt wordt aan de slechte. Een betere inschatting van kredietrisico’s kan die situatie verbeteren. 83 procent ziet machine learning als een belangrijk hulpmiddel om het kredietrisico beter in te schatten.
Voor een verantwoorde kredietverstrekking, vindt driekwart dat het gebruik van big data helpt bij een betere inschatting van kredietrisico’s; 83 procent van de geldverstrekkers ziet advies robo’s die machine learning toepassen bij het scoren van krediet als een belangrijk hulpmiddel. Verder gelooft 64 procent dat robo advies inzetbaar is bij alle typen kredietverstrekkers.

De inzet van robo advies wordt belemmerd door het vertrouwen in mensen en de huidige slechte datakwaliteit. 84 procent van de geldverstrekkers heeft meer vertrouwen in mensen en hun ervaring, dan in artificiële intelligentie; 82 procent noemt de eigen datakwaliteit als grootste barrière voor het gebruik van robo advies.

Diederick van Thiel, oprichter en ceo van AdviceRobo: “Dit Finextra onderzoek toont aan dat de industrie de mogelijkheden van robo advies voor krediet en kredietscores ook ziet. Daarmee kunnen ze online en gepersonaliseerd leningen verstrekken bij cost income ratio’s van tussen 30 en 40 procent. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van nieuwe technologie nieuwe kansen biedt voor geldverstrekkers en voor mensen zonder of weinig krediethistorie die nu buiten de boot vallen. Ik nodig geldvertrekkers uit om deze nieuwe technieken te omarmen en zo de enorme voordelen te ervaren in plaats van zich te laten beperken door allerlei belemmeringen.”

 


 

Reactie toevoegen

 
Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...