Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier LI 2018 resized

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier spitst zijn antwoorden toe op de ontwikkelingen binnen het volmachtkanaal.

Wat gaat er momenteel goed in het volmachtkanaal?

“Positief is de aandacht voor de professionaliteit en de kwaliteit van de bedrijfsvoering van het volmachtbedrijf. Zo is de implementatie van het normenkader een kwaliteitsimpuls voor het hele kanaal geweest. Dit geldt ook voor de samenwerkingsvormen, ontstaan binnen het volmachtkanaal, waarbij gebruik wordt gemaakt van elkaars kennis en kunde. De resultaten in het volmachtkanaal (zie ook het onlangs verschenen rapport Performance Volmacht) laten zien dat 2017 een positieve bijdrage heeft geleverd aan het rendement van de schadeportefeuille. Het aandeel van volmacht als distributiekanaal groeit, hetgeen eveneens te danken is aan de oplossingsgerichtheid van volmachtbedrijven ten aanzien van het thema onverzekerbaarheid. Door coverholder-constructies via Lloyds of door actief op de assurantiebeurs te worden, creëren volmachtbedrijven extra capaciteit. Vanuit Aon constateer ik dat er binnen EMEA een brede belangstelling is voor het volmacht-distributiekanaal waardoor het aannemelijk is te veronderstellen dat volmacht ook in andere landen een volwaardig en succesvol distributiekanaal gaat worden.”

Wat kan er beter binnen het volmachtkanaal?

“We moeten elkaar als businesspartners beter weten te vinden. We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen. Verder zien we dat het verlenen van een volmacht door wet- en regelgeving en door uitingen van toezichthouders steeds moeizamer tot stand komt Het gebeurt wel, maar vaak met de handrem erop. Voor een goed functioneren van het kanaal (waarbij er grip op de kosten wordt gehouden) is het noodzakelijk dat een volwaardig volmachtbedrijf de regie van een verzekeraar als het ware moet kunnen overnemen zonder dat dit tot dubbele kosten leidt. Evident is dat de penvoering op professionele wijze moet gebeuren. Dat moet beter, hetgeen deels met vertrouwen tussen de businesspartners te maken heeft maar ook bewijsvoering speelt hier een belangrijke rol. Tot slot: de kwaliteit van data raakt het hele kanaal en daarin moeten we met elkaar nog een behoorlijke inspanning doen om die te verhogen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...