Stichting Tuchtrecht Banken gaat niet over klachten als te lang in rij bij bank staan

Tuchtrecht Banken logo

"Wij krijgen bij tijd en wijle klachten van mensen die vinden dat zij bij een bankfiliaal te lang in de rij moesten staan." Aldus Stichting Tuchtrecht Banken, die op haar website reageert op de recente kritiek dat zij de consument niet serieus zou nemen."Een zware beschuldiging waarvoor geen bewijs bestaat. We willen meer meldingen van consumenten, graag zelfs! Maar de meldingen moeten dan wel aan minimale eisen voldoen",  schrijft de stichting.

Volgens de stichting zit "de verwarring hem in de aanname onder sommige mensen dat Stichting Tuchtrecht Banken een loket is voor consumentenklachten over de financiële sector. Dat is niet onze opdracht. Wij kunnen consumenten die een zakelijk conflict hebben met hun bank niet bijstaan. De stichting kan consumenten ook niet helpen bij het vorderen van een schadevergoeding. Voor het laatste kunnen consumenten terecht bij het in 2007 speciaal daarvoor opgerichte klachteninstituut Kifid..

"Wat we wel doen: we spreken bankmedewerkers aan op hun gedrag wanneer zij de bankierseed schenden. Daarmee geven wij uitvoering aan het tuchtrecht, zoals bijvoorbeeld de Medisch Tuchtcolleges dat doen in de zorg en de Orde van Advocaten in de advocatuur.

"Het is belangrijk dit verschil te benadrukken, want zo komen de juiste klachten bij de juiste instantie terecht, worden teleurstellingen voorkomen – en worden uiteindelijk meer meldingen van consumenten in behandeling genomen.

"Het komt regelmatig voor dat wij van consumenten klachten krijgen over bankmedewerkers, maar waarvan al snel duidelijk is dat het geen meldingen zijn die onder het tuchtrecht vallen. Deze worden afgewezen. Om u een idee te geven van wat voor meldingen dat zijn, een paar voorbeelden uit de praktijk."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 16 mei 2018

Als St. Geldbelangen hebben we in 2015 een klacht ingediend tegen Hamers van ING, die in het FD had gezegd: "Wij kunnen van alles met de spaarrente doen; niemand kan ons iets maken". Dat vonden wij een schoffering van de consument. De tuchtraad heeft deze klacht niet eens in behandeling genomen. Uitleg: de klacht moet zo ernstig zijn dat het mogelijk iemand zijn baan zou kunnen kosten. En zo zwaar was deze klacht dus blijkbaar niet. Destijds hebben we met DSI (secretaris van de Tuchtraad) en NVB er over gesproken dat er een soort tuchtrecht-light zou moeten komen. Zodat klachten en onvrede onder de consumenten in ieder geval boven tafel komen en de bankensector hierop kan reageren. (En het liefst: ervan kan leren.) Het is vervolgens oorverdovend stil gebleven vanuit de ZuidAs....

Kopiëren handtekeningen klanten: 61 tijdelijke beroepsverboden

Kopiëren handtekeningen klanten: 61 tijdelijke beroepsverboden

Aan 61 hypotheekadviseurs van ABN Amro is onder het Tuchtrecht Banken een beroepsverbod variërend van twee tot zes weken opgelegd wegens het kopiëren van...

Beroepsverbod voor overtreden bankierseed

Beroepsverbod voor overtreden bankierseed

De Tuchtcommissie van de Stichting Tuchtrecht Banken heeft voor de eerste maal uitspraken gedaan over het overtreden van de bankierseed. De commissie legde een beroepsverbod...

Negentig hypotheekadviseurs ABN Amro op non-actief

Negentig hypotheekadviseurs ABN Amro op non-actief

Het aantal hypotheekadviseurs van ABN Amro dat handtekeningen van klanten heeft gekopieerd, is opgelopen tot negentig. Twee weken geleden waren dit er negen. Het...