Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd Ten learnings cover

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld met daarin de belangrijkste learnings.

Het trendonderzoek onder intermediairs en consumenten werd gehouden samen met Adviesbureau Fred de Jong en MCH Consultancy. Op 29 mei werden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd tijdens een event over klantgerichtheid en VVP wijdde een special aan het onderwerp.

Een greep uit de tien learnings: 

  • Belang van persoonlijk contact. Consumenten blijken nog steeds een sterke voorkeur te hebben voor persoonlijk contact met een adviseur. Onder de jongere consumenten is de voorkeur voor digitale communicatie wel iets hoger, maar nog steeds wint het persoonlijk contact van alle digitale communicatiemiddelen. Persoonlijk contact kost tijd, die vrijgemaakt moet worden. Door andere werkzaamheden waar mogelijk slimmer en efficiënter uit te voeren, ontstaat meer ruimte voor persoonlijk contact en kan een adviseur daarmee het verschil maken met partijen die deze vorm van contact niet bieden.
  • Financiële gevolgen van levensgebeurtenissen tonen. Opvallend is dat consumenten een adviseur zoeken zodra ze een grote investering willen doen in een huis, een auto of een boot bijvoorbeeld, maar niet op het moment dat er een belangrijke gebeurtenis in hun leven zich voordoet. En dat terwijl een adviseur juist op die momenten veel toegevoegde waarde kan hebben, omdat een levensgebeurtenis vaak van invloed is op veel verschillende typen risico’s en daarmee financiële impact heeft. Een adviseur overziet dit hele spectrum en kan de klant hierin meenemen. Het lijkt erop dat klanten zich niet altijd bewust zijn van de mogelijke gevolgen van een levensgebeurtenis. Door de communicatie uitingen in plaats van enkelvoudig op een bepaald risico of zelfs op een bepaald product in te steken juist meer te richten op een bepaalde gebeurtenis worden consumenten bewuster gemaakt.
  • Eigen toegevoegde waarde beter bewijzen. Adviseurs geven aan dat klanten niet bereid zouden zijn te betalen voor hun dienstverlening. Slechts een gering aantal consumenten bevestigt echter dit beeld. De rest is daartoe zeker bereid of is daarin neutraal. Op het moment dat een adviseur goed kan uitleggen waar de dienstverlening uit bestaat, welke voordelen dit oplevert voor de klant en welke investering daarvoor nodig is, lijkt de kans groter dat consumenten ook daadwerkelijk bereid zijn te betalen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Mentale voorsprong

Mentale voorsprong

(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen...

Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

De intermediaire markt krimpt in aantal kantoren. Op dit moment zijn er nog net iets meer dan 6.000 intermediairs actief. Hoewel ze allemaal te boek staan als...