"Transportbedrijven laks in vakantieperiode"

Sander Bunschoten

De transportsector loopt elke vakantieperiode een aanmerkelijk groter risico op schades en aansprakelijkheidsclaims dan in de rest van het jaar. Schade-expert Sander Bunschoten (Surveylinq) verbaast zich erover dat particulieren zich vaak beter voorbereiden op de vakantie dan veel bedrijven in de transport- en goederensector.

Bunschoten baseert zich op zijn jarenlange ervaring als schade-onderzoeker in de transport- en goederensector. “In verreweg de meeste gevallen gaat het om schades en claims die hun oorsprong vinden in omstandigheden die normaliter niet tot problemen leiden. Onbekendheid van de (vervangende) chauffeur met de vrachtwagen, de route, het drukke vakantieverkeer en de specifieke kenmerken van de lading en de bijzondere omstandigheden bij de klant, ligt veelal hieraan ten grondslag.”

Een goede voorbereiding kan veel schades en aansprakelijkheidsclaims voorkomen, zegt Bunschoten. Ondernemingen en andere bedrijven in de sector die hun (vakantie)medewerkers nadrukkelijk informeren over de werkzaamheden en de bijzondere aandachtspunten hebben aantoonbaar minder schades dan gemiddeld. Hij raadt bedrijven dan ook aan hier meer werk van te maken.

 

Verhoogd schaderisico

Waarom gaat het dan toch vaak mis? “Vooral door onbekendheid. In de regel rijden chauffeurs in dezelfde wagen die ze door en door kennen en ook vaak met dezelfde lading naar klanten waar ze vaak al eerder zijn geweest, waardoor ze op de hoogte zijn van de omstandigheden ter plaatse. Ook kennen ze doorgaans de specifieke eigenschappen van de lading (denk aan koeltransporten), de eventuele diefstalgevoeligheid en kwetsbaarheid van producten of bijzonderheden van de verpakking. De vervangers van de chauffeur tijdens de vakantieperiode zijn hiermee minder bekend en dat vergroot de kans op schade.”

 

Vluchtelingen

Bunschoten wijst verder op bijzondere situaties die een verhoogd schaderisico meebrengen. Zo zijn vervangende chauffeurs bij transporten naar Engeland mogelijk onbekend met de vluchtelingenproblematiek. Met het oog op dat laatste heeft Bunschoten samen met enkele collega’s het initiatief genomen voor een vestiging op het haventerrein van Dover in Engeland. “Hiermee kunnen we met snelle, professionele en praktische inspecties en interventies ter plekke de schadelast voor zowel transportbedrijven als verzekeraars als gevolg van bijvoorbeeld vertraging, afgekeurde goederen en materiële beschadiging beperken."

Reactie toevoegen

 
"Hagelstorm perste werk van maanden samen in één weekend"

"Hagelstorm perste werk van maanden samen in één weekend"

Een expert van Achmea doet in een blog op de Achmea-site verslag van de drukke werkzaamheden na de enorme hagelschade in juni in Someren en omgeving. Teammanager...

"Ontruiming Calais verschuift probleem transportsector"

"Ontruiming Calais verschuift probleem transportsector"

"Het ontruimen van het vluchtelingenkamp in Calais vermindert mogelijk de overlast ter plekke, maar biedt allesbehalve een adequate oplossing voor de problematiek...

Schade-experts willen af van term contra-expert

Schade-experts willen af van term contra-expert

Meer transparantie, onder meer door gedupeerden vaker en beter te informeren over de diverse stappen in het schadeafwikkelingsproces en met name over de specifieke...