"verzekeraars hebben klanten niet massaal misleid"

Henk Breukink ING

Het beeld dat verzekeraars klanten massaal hebben misleid met beleggingsverzekeringen klopt niet. Aldus Henk Breukink, onder andere lid van de Supervisory Board van ING, zaterdag in het FD.

Breukink: "In mijn ogen is het grootste deel van de problemen bij banken en verzekeraars, accountants en woningcorporaties toe te schrijven aan het optreden van een kleine groep personen. (...) Ook bij de woekerpolissen moet het beeld genuanceerd worden. Misschien hebben verzekeraars niet genoeg gewezen op de risico's, maar het beeld dat klanten grootscheeps zijn gemanipuleerd en misleid, klopt gewoon niet."

Breukink, tevens president-commissaris Nieuwe Steen Investments en commissaris Brink Groep, meent dat vooral het interne toezicht beter moet. "De sleutel tot vertrouwensherstel in de financiële sector ligt niet bij toezichthouders, politici of de veelbesproken leiders die ons de weg zouden kunnen wijzen. We moeten het hebben van de persoonlijke kracht van de mensen die in de sector werken en van hun klanten uit het bedrijfsleven. Meer vertrouwen komt uit onszelf."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - 26 januari 2015

@Wim: 'We' ? Verzekeraars bedoel je. Maar je weet toch hoe dit werkt, hoop ik? Er komt een uitspraak uit Europa aan (waarom blijft die zo lang weg, trouwens?) die niet goed is voor verzekeraars. En zeker niet voor NN. Dus begin je maar vooraf al met wat inleidende beschietingen om een rookgordijn op te trekken. Om de opinie te beïnvloeden. Kun je mooi verwerken in de juridische strijd, die nog heel veel jaren gaat duren.... Rob Goedhart, vz Geldbelangen

Wim Oeben - 20 januari 2015

Opmerkelijke ontwikkeling in de woekerpolisaffaire: we gaan terug naar de ontkenningsfase.

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Kifid heeft besloten om voor beleggingsverzekeringsklachten van het type Universal Life de klachtbehandeling voort te zetten tot en met de schriftelijke procedure....

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0234) Aegon moet de eindwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen en daarbij de provisiekosten buiten beschouwing laten. Dit...

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

De prejudiciële vragen van het Hof Den Haag aan de Hoge raad inzake beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden zijn voor Kifid geen reden om de behandeling...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

In de procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen NN heeft het hof Den Haag de knoop doorgehakt over de aan de Hoge Raad te stellen prejudiciële vragen. Het...

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid heeft vorig jaar de behandeling van 142 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing...

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...

Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering in bij Kifid. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen...

Kifid neemt beroep Dinplan-zaken in behandeling

Kifid neemt beroep Dinplan-zaken in behandeling

Er is voldoende financieel belang bij een aantal Allianz Dinplan-zaken om ze in beroep in behandeling te nemen. Aldus de Commissie van Beroep van Kifid. Het Reglement...