"Verzekeraars sturen surfgedrag naar Facebook"

Facebook like thumb

Wie op de site van zijn zorgverzekeraar kijkt of een bepaalde behandeling wordt vergoed, of waar hij terecht moet voor die behandeling, verwacht niet dat Facebook meekijkt. Maar dat gebeurt bij meerdere zorgverzekeraars wel, beweert de NOS op basis van eigen onderzoek.

De NOS: "Als je bijvoorbeeld op de websites van Menzis, ONVZ of Ohra zoekt naar informatie over je soa-behandeling, depressie of plaswekker, wordt de zogenoemde Facebook-pixel-plugin ingeladen. Die is geplaatst door de zorgverzekeraar en stuurt je surfgedrag door naar de servers van Facebook. Andere zorgverzekeraars, zoals CZ, gebruiken de tracker alleen op de voorpagina van hun website.

De Facebook-pixels worden geplaatst om mensen vervolgens gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien. "Zo kan Menzis een potentiële klant die op zijn website is geweest, een advertentie tonen. Maar de keerzijde is dat het surfgedrag van gebruikers wordt doorgestuurd.

"Facebook kan daarbij het surfgedrag van een internetter koppelen aan het Facebook-account, als die persoon is ingelogd. Wie niet is ingelogd of geen Facebook-account heeft, kan ook worden gevolgd, al weet Facebook dan niet exact om wie het gaat.

"Het gaat daarbij niet om informatie uit iemands medisch dossier, maar als iemand informatie opzoekt over een bepaalde behandeling, kan dat wel iets zeggen over iemands medische problemen."

Achttien keer pixels
Van de veertig zorgverzekeraars die de NOS onderzocht, gebruiken achttien verzekeraars een tracking-pixel. Daarvan gebruiken er elf de plugin op een pagina waarop medische informatie wordt getoond.

De Patiëntenfederatie Nederland noemt het "buitengewoon onverstandig". "Doe jezelf en verzekerden een plezier en stuur dit soort informatie niet door", zegt woordvoerder Thom Meens. De patiëntenorganisatie wil dat zorgverzekeraars stoppen met het gebruik van Facebook-pixels.

Facebook is lang niet het enige bedrijf dat pixels, ook wel trackers genoemd, plaatst voor het volgen van surfgedrag. "Maar Facebook weet, zeker als je ingelogd bent, veel meer dan andere advertentienetwerken", zegt directeur Hans de Zwart van Bits of Freedom. Dat komt doordat gebruikers zelf ook veel informatie aan Facebook overhandigen. Andere grote advertentienetwerken zijn bijvoorbeeld Google en AppNexus.

Menzis gebruikt de tracking-pixels voor 'marketingdoeleinden'. "We willen mensen gerichte reclameboodschappen sturen", aldus een woordvoerder tegenover de NOS. Het bedrijf overweegt wel of het doel de middelen heiligt. "Wat voor ons belangrijk is, is of een klant zich hiervan bewust is. Daar gaan we nu ook over nadenken, wij zijn ook gevoelig voor deze hele discussie."

Ook andere zorgverzekeraars zeggen de pixel te gebruiken voor marketingcampagnes. CZ, aldus de NOS, "gebruikt de tracker naar eigen zeggen met opzet niet op pagina's met medische informatie. 'Dat vinden we niet netjes en dat zouden klanten niet fijn vinden', aldus CZ. Overigens plaatst dochterbedrijf CZdirect wel trackers op pagina's met medische informatie."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Thierry Maes - The Red Button 11 april 2018

Dat mensen meer ‘op maat’ dan wel op ‘veronderstelde voorkeur’ worden bediend van informatie die hun koop-/bestedingsgedrag beïnvloed, is helemaal van deze tijd, vind ik. Echter, zodra het op gezondheid aankomt in relatie tot surfgedrag..... over wie hebben we het dan eigenlijk? Ik heb laatst intensief informatie verzameld over dementie wegens een ouder van een collega van mij. Wat moet een zorgverzekeraar (en ik veronderstel vooralsnog niet een zorgwoekeraar) dan met conclusies uit mijn surfgedrag? Ga ik aanbiedingen krijgen, wordt mijn zorgprofiel aangepast zonder dat ik dit weet? Ik ben wie ik ben, niet meer en niet minder. Mijn huisadres is opzoekbaar, mijn e-mailadres ook, mijn klantrelaties iets minder (hier speelt vertrouwelijkheid), mijn meer persoonlijke dingen lijken me niet geschikt voor internet en zéker niet voor het trekken van conclusies in relatie tot gezondheid en potentiële verbeteringen hiervan. Dit communiceer ik met mijn vertrouwde relaties. Dus gebruiken van surfgedrag voor eigen gebruik: prima. Voor gebruik door anderen als te gaat over gezondheidsgegevens: niet doen.

Informatievoorziening zorgverzekeraars verbeterd

Informatievoorziening zorgverzekeraars verbeterd

Minister Schippers concludeert dat zorgverzekeraars het afgelopen seizoen goede stappen hebben gezet om de informatievoorziening voor verzekerden te verbeteren....

Ruim een miljoen overstappers in zorg

Ruim een miljoen overstappers in zorg

Ruim een miljoen mensen is per 1 januari 2016 van zorgverzekeraar veranderd. Er was gerekend op 7 procent overstappers maar het definitieve overstappercentage voor...

Ruimte voor versterken concurrentie zorgverzekeraars

Ruimte voor versterken concurrentie zorgverzekeraars

Onderscheiden zorgverzekeraars zich voldoende van elkaar zodat er echt iets te kiezen valt? Wordt het nieuwe zorgverzekeraars onnodig moeilijk gemaakt om op de markt...

#dehartstocht hot op social media

#dehartstocht hot op social media

De #dehartstocht actie van Ditzo om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen staat in de top 3 van meest gebruikte hashtags deze zorgperiode, zo...

Petra van Holst (asr) krijgt leiding ZN

Petra van Holst (asr) krijgt leiding ZN

Petra van Holst, directeur ziektekosten bij ASR, is per 1 april benoemd tot algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Samen met Marianne Lensink (directeur...

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Social media zijn niet meer weg te denken in de inanciële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items. Geen toekomst voor ‘Facebook-verzekeraar’ ‘Facebook-verzekeraar’...

Kwaliteit telefonische antwoorden zorgverzekeraars kan nog beter

Kwaliteit telefonische antwoorden zorgverzekeraars kan nog beter

Gemiddeld genomen wordt op acht van de tien telefonisch gestelde vragen (80 procent) een juist antwoord gegeven door medewerkers van zorgverzekeraars. Dat blijkt...

Zorgverzekeraars geven minder uit aan reclame

Zorgverzekeraars geven minder uit aan reclame

Zorgverzekeraars hebben hun reclamebudget in 2015 met 8,3 procent teruggebracht van 58,7 miljoen euro naar 53,9 miljoen (cijfers zonder kortingen). Aldus media-onderzoeker...

Verlaging premie wanbetalers zorgverzekering

Verlaging premie wanbetalers zorgverzekering

De bestuursrechtelijke premie van wanbetalers van zorgverzekeringen wordt verlaagd van 159,03 eujro in de eerste helft naar 127,91 euro in de tweede helft van 2016....

Chronisch zieke dupe van nieuw zorgstelsel

Chronisch zieke dupe van nieuw zorgstelsel

De chronisch zieke betaalt steeds meer voor steeds minder. Dat is de conclusie van Independer na tien jaar zorgstelsel. Independer: "De basisverzekering werd...