Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis

Begrafenis via Pixabay

De helft van de Nederlanders met een uitvaartverzekering heeft geen idee waarvoor ze precies verzekerd zijn en tweederde controleert dit zelden of nooit. Vooral jongeren (18-25 jaar). Dit blijkt uit onderzoek van Monuta onder ruim 2.100 Nederlanders door onderzoeksbureau NL-Eyes. Toch bevestigt 80 procent van de Nederlanders dat ze willen voorkomen dat dierbaren hun uitvaart (deels) moeten betalen.

Bewust nadenken over de dekking van een schade- of inbraakverzekering ligt volgens de helft van de ondervraagden meer voor de hand dan nadenken over de hoogte van je uitvaartverzekering. Daarom zegt maar een kwart van de verzekerden jaarlijks de waarde van zijn uitvaartverzekering te controleren. Een op de acht doet dat één keer per twee jaar en het grootste gedeelte, tweederde, doet dit zelden tot nooit.

Driekwart van de Nederlanders is verzekerd voor de kosten van hun uitvaart blijkt uit het onderzoek. De rest verwacht een andere oplossing te hebben als het zover is of is er nog niet mee bezig geweest. 43 procent heeft überhaupt geen idee wat een uitvaart kost. Maar, een kwart van de verzekerden denkt dat de waarde van hun uitvaartverzekering niet toereikend genoeg is voor de kosten van de uitvaart. Terecht, aangezien de ondervraagden gemiddeld een dekking van 6.777 euro hebben. En een uitvaart, afhankelijk van de wensen, kost al gauw tussen de 6.500 en 11.000 euro.

Jongeren (18-25 jaar) zijn het minst bezig met hun uitvaart. Van de jongeren die niet verzekerd zijn, denkt 56 procent überhaupt niet na over financiële middelen voor hun toekomstige uitvaart. Onder ouderen (66+ jaar) is dit slechts 4 procent. Van de jongeren die wel een uitvaartverzekering hebben, weet 70 procent niet waarvoor ze precies verzekerd zijn en of dit voldoende is om uiteindelijk de kosten van de uitvaart mee te kunnen betalen. Gemiddeld zijn jongeren verzekerd voor ongeveer 5.500 Euro.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Campagne Monuta in teken van mooie herinneringen

Campagne Monuta in teken van mooie herinneringen

Mooie herinneringen staan centraal in de nieuwe campagne van Monuta, die samen met N=5 is ontwikkeld. Monuta wil met haar campagnes Nederland bewuster maken van...

Monuta wijzigt voorwaarden gratis kinderverzekering

Monuta wijzigt voorwaarden gratis kinderverzekering

Monuta heeft de voorwaarden rondom de gratis kinderverzekeringen verruimd. Voor deze verzekering geldt sinds 2012 een wachttijd van drie maanden. "We kregen regelmatig...

Loyson voorzitter RvC Monuta

Loyson voorzitter RvC Monuta

Franswillem Briët treedt na acht jaar af als commissaris en voorzitter van de RvC van Monuta. Pieter Loyson zal vanaf 24 september toetreden als commissaris...

Klant mist nazorg

Klant mist nazorg

Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...

Beleggingsopbrengsten kleuren resultaat Monuta zwart

Beleggingsopbrengsten kleuren resultaat Monuta zwart

Monuta zag de omzet in 2017 groeien met 14 procent naar 330 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg van 7,8 naar 32,6 miljoen euro, voornamelijk door hogere beleggingsopbrengsten....

Klant mist nazorg

Klant mist nazorg

Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...