Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis

Begrafenis via Pixabay

De helft van de Nederlanders met een uitvaartverzekering heeft geen idee waarvoor ze precies verzekerd zijn en tweederde controleert dit zelden of nooit. Vooral jongeren (18-25 jaar). Dit blijkt uit onderzoek van Monuta onder ruim 2.100 Nederlanders door onderzoeksbureau NL-Eyes. Toch bevestigt 80 procent van de Nederlanders dat ze willen voorkomen dat dierbaren hun uitvaart (deels) moeten betalen.

Bewust nadenken over de dekking van een schade- of inbraakverzekering ligt volgens de helft van de ondervraagden meer voor de hand dan nadenken over de hoogte van je uitvaartverzekering. Daarom zegt maar een kwart van de verzekerden jaarlijks de waarde van zijn uitvaartverzekering te controleren. Een op de acht doet dat één keer per twee jaar en het grootste gedeelte, tweederde, doet dit zelden tot nooit.

Driekwart van de Nederlanders is verzekerd voor de kosten van hun uitvaart blijkt uit het onderzoek. De rest verwacht een andere oplossing te hebben als het zover is of is er nog niet mee bezig geweest. 43 procent heeft überhaupt geen idee wat een uitvaart kost. Maar, een kwart van de verzekerden denkt dat de waarde van hun uitvaartverzekering niet toereikend genoeg is voor de kosten van de uitvaart. Terecht, aangezien de ondervraagden gemiddeld een dekking van 6.777 euro hebben. En een uitvaart, afhankelijk van de wensen, kost al gauw tussen de 6.500 en 11.000 euro.

Jongeren (18-25 jaar) zijn het minst bezig met hun uitvaart. Van de jongeren die niet verzekerd zijn, denkt 56 procent überhaupt niet na over financiële middelen voor hun toekomstige uitvaart. Onder ouderen (66+ jaar) is dit slechts 4 procent. Van de jongeren die wel een uitvaartverzekering hebben, weet 70 procent niet waarvoor ze precies verzekerd zijn en of dit voldoende is om uiteindelijk de kosten van de uitvaart mee te kunnen betalen. Gemiddeld zijn jongeren verzekerd voor ongeveer 5.500 Euro.

 

 

Reactie toevoegen

 
Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt de uitvaartverzekeringsportefeuille van haar dochterbedrijf in Duitsland aan DELA. De portefeuille bevat bijna 121.000 Duitse verzekerden (150.000...

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta pleit er in het jaarverslag 2021 voor de krimp in het aanbod van uitvaartverzekeringen tegen te gaan. Monuta: “Op dit moment bestaat de markt van uitvaartverzorgers...

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Gemiddeld betalen we in Nederland nu 3.111 euro (2021: 3.036 euro) voor een eenpersoons particulier graf op een begraafplaats. Voor een crematie met gebruik van...

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Driekwart van de Nederlanders kiest voor een conservatief afscheid, ook al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De helft van de ondervraagden kiest voor het cliché...

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Nederlanders willen een kleinschaligere uitvaart en kiezen ook vaker voor andere locaties, zo blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders van onderzoeksbureau...

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal’s ‘Door de wind’, een lied van Stef Bos gezongen tijdens Beste Zangers 2020, is binnengekomen op nummer 4 in de landelijke Monuta...

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies....

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta heeft haar affiliate marketing-programma voor uitvaartverzekeringen exclusief ondergebracht bij Daisycon, onderdeel van marketingcollectief Linehub. Sinds...

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Open zijn over afscheid uit liefde voor je dierbaren. Dat staat centraal in de nieuwe merkcampagne van Monuta. Yolanda Wouters, marketingcommunicatiemanager bij...

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

(Kifid-uitspraak GC 2021-0571) Ter discussie staat de uitleg van de dekkingsbepaling ‘algehele verzorging van de uitvaart’. De Geschillencommissie...