Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Ozewald Wanrooij

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij zit ik met vragen die ik mijn relatie niet kan beantwoorden en dat voelt niet goed. Wie kan de antwoorden wel geven?", aldus vraagt adviseur Ozewald Wanrooij zich af.

Hoe luidt de casus? Het gaat om een relatie van Neutralis waarvan de arbeidsovereenkomst met ingang van 1 januari aanstaande wordt beëindigd. Om te waarborgen dat hij in januari zijn uitgaven kan blijven betalen, vraagt hij adviseur Ozewald Wanrooij om hem te begeleiden bij het opnemen van een deel van zijn stamrechtlijfrenterekening bij Delta Lloyd Bank. Eind 2011 is de rekening geopend en is er gebruik gemaakt van een deposito van 10 jaar vast tegen 4,35%.

De cliënt wil een deel van de waarde op de rekening omzetten naar een direct ingaande lijfrente bij een andere aanbieder waarvoor hij een verzoek indient bij Delta Lloyd. Hierop wordt hij door Delta Lloyd benaderd en gewezen op de boete. De website vermeldt het volgende: 'U betaalt een boete voor elk jaar dat u uw geld eerder terug wilt. U betaalt 1 procent per jaar over het geld in het deposito. Een deel van een jaar tellen wij als een heel jaar. De boete is maximaal 4,5 procent.'

Wanrooij: "Vervolgens vraagt de relatie mij of ik hem kan uitleggen waarom hij Delta Lloyd een boete verschuldigd is waarop ik Delta Lloyd heb gevraagd dit te motiveren. De reactie die ik heb mogen ontvangen, is dat bij dit product nu eenmaal deze boeteberekening hoort, dat hier niets aan te veranderen is en als de klant zich hierin niet kan vinden hij gebruik kan maken van de klachtenregeling. In plaats van een verwijzing naar de klachtenregeling zou een uitleg klantvriendelijker zijn geweest en mijn relatie moet nu een keuze maken en heeft geen tijd om een klachtenregeling te doorlopen", aldus Wanrooij die nu met vragen zit die hij zijn relatie niet kan beantwoorden.

Vragen

Vraag 1

Delta Lloyd Bank biedt haar klanten op dit moment een deposito met een vergelijkbare looptijd tegen 0,6 procent terwijl mijn cliënt een rente vergoed krijgt van 4,35 procent. "Doordat mijn relatie nu een deel van zijn vermogen opneemt, bespaart dit Delta Lloyd 3,75 procent voor ieder eerder opgenomen jaar. Ondanks deze besparing brengt Delta Lloyd ook nog eens een boete van 1 procent per jaar rekening. Wat zou een reden kunnen zijn dat Delta Lloyd een jaarlijkse compensatie van 4,75 procent wil hebben?"

Vraag 2

Verder geeft Delta Lloyd aan dat als gevolg van een gedeeltelijke opname het gehele deposito gestopt moet worden waardoor relatie zijn rentevergoeding van 4,35 procent ook over het niet opgenomen deel verliest. "Wat zou een reden kunnen zijn waardoor een gedeeltelijke opname niet mogelijk is?"
Vervolgens berekent Delta Lloyd de boete niet alleen over het opgenomen bedrag maar ook over het deel dat nog gewoon bij Delta Lloyd blijft staan. "Loopt Delta Lloyd over dit deel schade op waardoor de boete van 1 procent over dit deel te rechtvaardigen is?

Vraag 3

Ten aanzien van de boeteberekening rekent Delta Lloyd niet met het aantal resterende maanden maar in hele jaren naar boven afgerond waardoor de boete hoger uitvalt. "Wat zou hiervoor een reden kunnen zijn?"

Vraag 4

En tenslotte wordt er onderscheid gemaakt tussen de boeteberekening van deposito’s van voor en van na 17 september 2012. In de deposito’s afgesloten na 17 september wordt er helemaal geen boete in rekening gebracht indien de depositorente hoger is dan de vergelijkingsrente. "Kan iemand mij vertellen waarom juist deze datum het verschil maakt?"

Wanrooij geeft ruiterlijk toe dat zijn kennis in deze tekort schiet. "Ook met het gebruik van mijn boerenverstand kom ik in dit geval niet ver", aldus Wanrooij die antwoorden op de vier vragen graag tegemoet ziet op vvp@nijgh.nl.

Reactie toevoegen

 
Noodkreet Ozewald Wanrooij over doorgeschoten regelgeving

Noodkreet Ozewald Wanrooij over doorgeschoten regelgeving

"Wat is er toch gebeurd waardoor het naleven van regels belangrijker is geworden dan het belang van ons als mens? Steeds vaker word ik in mijn praktijk geconfronteerd...

Neutralis lanceert \'mijn neutralis\'

Neutralis lanceert \'mijn neutralis\'

Adviseurs Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis hebben 'MijnNeutralis' ontwikkeld, een beveiligde en gestructureerde opslag van alle relevante documenten,...

Kies je koers achter de tekentafel van de financiële sector

Kies je koers achter de tekentafel van de financiële sector

Stel dat jij vandaag achter de tekentafel zit met de vrijheid de financiële branche opnieuw en volledig naar eigen inzicht te mogen inrichten. Hoe ziet de sector...

Nog geen terugkoppeling AFM over swo ABN Amro

Nog geen terugkoppeling AFM over swo ABN Amro

Anderhalve maand geleden sprak adviseur Ozewald Wanrooij (Neutralis) met Michiel Denkers (AFM) over samenwerkingsovereenkomsten. De AFM beloofde in dit gesprek met...

"adviseur moet onafhankelijk label kunnen waarmaken"

"adviseur moet onafhankelijk label kunnen waarmaken"

Het gesprek dat hij onlangs had met Michiel Denkers, hoofd Toezicht AFM, heeft adviseur Ozewald Wanrooij niet de gewenste duidelijkheid kunnen verschaffen. "In...

Afm: opzeggen swo mogelijk niet in belang van klant

Afm: opzeggen swo mogelijk niet in belang van klant

Gisteren werd adviseur Ozewald Wanrooij van Neutralis door de AFM ontvangen om te komen praten over de zaak ABN Amro. Een case die volgens Neutralis slechts een...

Neutralis richt vizier nu op afm

Neutralis richt vizier nu op afm

"Het is onmogelijk om met ABN Amro tot een inhoudelijke dialoog te komen. Daarom richten we ons vizier nu op de AFM", aldus adviseurs Ozewald Wanrooij...

ABN Amro laat vragen neutralis onbeantwoord

ABN Amro laat vragen neutralis onbeantwoord

Neutralis heeft ABN Amro opnieuw aangeschreven over de eenzijdige opzegging van de samenwerkingsovereenkomst. Neutralis is van mening dat ABN Amro nog altijd geen...

Neutralis licht politiek in over werkwijze ABN Amro

Neutralis licht politiek in over werkwijze ABN Amro

Neutralis heeft alle documentatie over het conflict met ABN Amro over het beëindigen van de samenwerkingsovereenkomst per 1 december 2013 doorgestuurd aan Wouter...

Neutralis vraagt AFM om duidelijkheid in geschil met ABN Amro

Neutralis vraagt AFM om duidelijkheid in geschil met ABN Amro

Neutralis heeft de AFM gevraagd duidelijkheid te bieden in het geschil met ABN Amro. Volgens Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij van Neutralis is het geschil slechts...