Word een cyborg

André van Luijk DvhT 2018 640

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, De Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden tijdens de VVP Dag van het Topadvies woensdag.

Met inzet van ‘robo-technologie’ kom je, aldus Van Luijk, tot “betere en snellere adviezen”. Van Luijk gaf zijn sessie ook niet zomaar als titel mee: ‘Meer declarabele uren tegen een hoger tarief’.

Van Luijk liet zien dat de ontwikkelingen snel gaan, helemaal in het buitenland: “Je hoeft helemaal geen voorspellende gaven te hebben; het is genoeg om over de schutting te kijken.”

Toch denkt Van Luijk dat adviseurs nog wel degelijk het verschil kunnen maken. Dat meende ook Ewald Bary, commercieel directeur van Lindenhaeghe, die de sessie van Van Luijk inleidde. Lindenhaeghe was kennispartner van het event. Bary: "Het onderscheid wordt zelfs nog groter door de vertaling van vakbekwaamheid naar adviesvaardigheden.”

Jezelf bekwamen in soft skills is volgens Van Luijk een van de manieren om robots achter je te houden. "De 'harde kant' van financieel advies laat zich prima automatiseren. Maar de 'zachte kant' is bij uitstek het domein van de adviseur."

Anders dan mensen kunnen robots niet van context wisselen. Van Luijk: “De robot die de Tesla bestuurt is daar goed in. Diezelfde robot kun je echter niet inzetten voor iets anders. Robots zijn volledig gefocust op hun taak.”

Ook hier kan de adviseur het verschil maken. “Als je je als adviseur specialiseert in alleen starters, ga je het afleggen tegen startersapplicaties. Zoek combinaties van disciplines. Dit vereist wel een hoger niveau van acteren; je zult meer kennis moeten verwerven.”

De boodschap van Van Luijk was duidelijk: integreer de nieuwe ontwikkelingen - voor zover relevant - in je bedrijfsvoering, maar zoek tegelijkertijd naar de zwakke plekken in het robo-advies en speel daar je troeven als adviseur uit. 

Een uitgebreid verslag van de sessie verschijnt in VVP 05 - 2018.

 

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne...

Consument vertrouwt finbot steeds meer

Consument vertrouwt finbot steeds meer

De financiële digitale assistent staat nog niet helemaal op het niveau van een mens, maar het scheelt niet veel. Uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht...

Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in...

AFM: alleen online tools in belang klant

AFM: alleen online tools in belang klant

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat verzekeraars, adviseurs en ontwikkelaars alleen algoritmes en online tools ontwikkelen die rechtstreeks het belang...

AFM komt met visie op robo-advies

AFM komt met visie op robo-advies

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot...

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Kenniscentrum Sivi start onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor robo-advies in de verzekeringsbranche. Sivi: "De technische drempels voor autonome adviestoepassingen...

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Diederik van Thiel en Fred van Raaij hebben een Digital Customer Experience model ontwikkeld dat richting geeft aan het persoonlijk maken van robo-advies, "net...