Zonder kentekenbewijs deel III geen dekking voor gestolen auto

Euro's via Pixabay 2018

In de verzekeringsvoorwaarden is duidelijk gesteld dat als een auto is gestolen, de verzekeraar alleen betaalt als ondere andere aan de voorwaarde is voldaan dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in uitspraak 2018-660. Consument vorderde een vergoeding van 12.000 euro.

De consument sloot medio 2017 een autoverzekering af bij HEMA Verzekeringen. Begin december 2017 wordt de auto van consument gestolen vanaf het parkeerterrein voor de flat waarin zij woont. Zij doet aangifte bij de politie. En de consument claimt de gestolen auto bij de autoverzekeraar in de veronderstelling dat ze is verzekerd voor diefstal. De verzekering biedt inderdaad dekking voor een gestolen auto mits wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. Zoals de voorwaarde dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd bij de verzekeraar. Omdat de autopapieren in de gestolen auto lagen, kan de consument niet aan deze voorwaarde voldoen. De verzekeraar hoeft niet uit te keren voor de gestolen auto.

Geen bijzondere omstandigheden

De consument doet bij Kifid tevergeefs een beroep op de redelijkheid en billijkheid. Volgens de Geschillencommissie zijn er geen bijzondere omstandigheden waarin het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is om de consument te houden aan de de verzekeringsvoorwaarden. Zulke omstandigheden zijn niet naar voren gebracht en blijken ook niet uit het dossier. De Geschillencommissie oordeelt dat van een consument verwacht mag worden dat hij de autopapieren bewaart op een zodanige plek dat de kans op verlies of kwijtraken zo klein mogelijk is. Het is algemeen bekend dat met een kentekenbewijs deel III een auto eenvoudig kan worden overgeschreven op andermans naam. De verzekeraar heeft er belang bij om de gestolen auto op eigen naam te stellen. Zodat hij de auto kan opeisen wanneer die wordt teruggevonden.


Reactie toevoegen

 
Meer over
Consument wacht op voordelige elektrische auto

Consument wacht op voordelige elektrische auto

De consument lijkt te wachten op een meer gangbare, voordelige elektrische auto. Dat constateert de Anwb in haar tweede 'Elektrisch Rijden Monitor'. "Als het aan...

Dure uitglijder...

Dure uitglijder...

Een consument glijdt lelijk uit... Hij dacht bijna 100.000 euro te kunnen claimen op zijn reisverzekering, nadat hij tijdens het skiën een ongeluk veroorzaakte...

ABN Amro moet 7.710 euro vergoeden wegens schending zorgplicht

ABN Amro moet 7.710 euro vergoeden wegens schending zorgplicht

ABN Amro moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een klant 7.710 euro betalen wegens schending van de zorgplicht. Dit is minder dan...

Schadelast aanrijdingen fors toegenomen

Schadelast aanrijdingen fors toegenomen

Het aantal verkeersclaims naar aanleiding van een aanrijding is in 2017 met achttien procent gedaald. De schadelast is daarentegen afgelopen jaar met zeven procent...

Minder dan helft Nederlanders wisselt banden in winter

Minder dan helft Nederlanders wisselt banden in winter

Slechts 42 procent van de Nederlanders wisselt hun autobanden in de winter, zo blijkt uit onderzoek van bandenfabrikant Bridgestone. De meeste Nederlanders achten...

Offerte ging uit van 8% rendement, maar consument wist wat hij kocht

Offerte ging uit van 8% rendement, maar consument wist wat hij kocht

In 1986 dacht men serieus dat het rendement op staatsleningen acht procent zou blijven... Hoe anders is de praktijk gebleken. De acht procent duikt op in uitspraak...