Zonder kentekenbewijs deel III geen dekking voor gestolen auto

Euro's via Pixabay 2018

In de verzekeringsvoorwaarden is duidelijk gesteld dat als een auto is gestolen, de verzekeraar alleen betaalt als ondere andere aan de voorwaarde is voldaan dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in uitspraak 2018-660. Consument vorderde een vergoeding van 12.000 euro.

De consument sloot medio 2017 een autoverzekering af bij HEMA Verzekeringen. Begin december 2017 wordt de auto van consument gestolen vanaf het parkeerterrein voor de flat waarin zij woont. Zij doet aangifte bij de politie. En de consument claimt de gestolen auto bij de autoverzekeraar in de veronderstelling dat ze is verzekerd voor diefstal. De verzekering biedt inderdaad dekking voor een gestolen auto mits wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. Zoals de voorwaarde dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd bij de verzekeraar. Omdat de autopapieren in de gestolen auto lagen, kan de consument niet aan deze voorwaarde voldoen. De verzekeraar hoeft niet uit te keren voor de gestolen auto.

Geen bijzondere omstandigheden

De consument doet bij Kifid tevergeefs een beroep op de redelijkheid en billijkheid. Volgens de Geschillencommissie zijn er geen bijzondere omstandigheden waarin het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is om de consument te houden aan de de verzekeringsvoorwaarden. Zulke omstandigheden zijn niet naar voren gebracht en blijken ook niet uit het dossier. De Geschillencommissie oordeelt dat van een consument verwacht mag worden dat hij de autopapieren bewaart op een zodanige plek dat de kans op verlies of kwijtraken zo klein mogelijk is. Het is algemeen bekend dat met een kentekenbewijs deel III een auto eenvoudig kan worden overgeschreven op andermans naam. De verzekeraar heeft er belang bij om de gestolen auto op eigen naam te stellen. Zodat hij de auto kan opeisen wanneer die wordt teruggevonden.


Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...