A bit afraid of Big Data

Het Verbond van Verzekeraars publiceerde in 2016 de ‘green paper big data’. Hierin onderscheidt het Verbond drie bronnen van big data: ‘volunteered’, ‘observed’ en ‘inferred’ big data, oftewel gegevens die door mij zelf zijn aangeleverd, gegevens die voortkomen uit observatie van (het gedrag) van mij als klant of gegevens die voortvloeien uit de observatie van (gedrags)patronen van heel veel klanten en die dan op mij worden toegepast.

Verzekeraars werken in toenemende mate op basis van (Big) Data die ze extern inkopen. Deze gegevens worden onder meer ingezet om het aankoopproces te vergemakkelijken. Zo vul ik als klant bij een offerte-aanvraag bijvoorbeeld alleen postcode en huisnummer in en de rest van de gegevens wordt opgehaald uit de database. Die gegevens bevatten feitelijke informatie, zoals de WOZ-waarde van mijn woning, maar óók ‘profieldata’; gegevens die dus iets zeggen over ‘wie ik ben’ en over mijn (toekomstige) gedragingen. Het voordeel is dat ik geen eindeloze vragenlijst meer hoef in te vullen en dat is natuurlijk wel zo makkelijk.

De keerzijde van de medaille is dat er allerlei gegevens al over mij zijn vastgelegd. Ik heb daar zelf geen directe invloed meer op, want ze worden niet meer rechtstreeks aan mij gevraagd. Maar al te vaak zullen dit dan gegevens zijn waarvan ik zelf niet eens meer weet dat ik ze ‘gevolunteerd’ heb (vijf jaar geleden een enquête op internet ingevuld), waarvan ik me niet bewust was dat ik ‘observed’ werd (zoekactie op Google gedaan), of niet eens kán weten dat ze op mij van toepassing zijn, omdat er een patroon op mij is toegepast waar ik het bestaan niet eens van weet.

section1_page66_article47_1.jpg

Hoe dan ook, het ‘Green Paper’ van het Verbond vormde voldoende aanleiding om eens op zoek te gaan naar mezelf. Ik zocht contact met één van de bekende leveranciers van databestanden met het verzoek om mij te laten weten welke gegevens zij over mij hadden. Echt happig om iets met mij te delen was men niet, maar na enig aandringen kwam men uiteindelijk op de proppen met mijn naam, initialen, adres en telefoonnummer. Maar daar was het mij niet om te doen; ik wilde weten welk profiel dit bedrijf over mij had opgebouwd en vroeg dus op de man af of ik daar inzage in kon krijgen. De reactie: “XXX heeft aanvullend geen andere informatie over u vastgelegd. Ik wens u een prettig weekend.”

En hier vond ik het een beetje naar worden. Ik wéét namelijk dat XXX wel degelijk ‘observed’ en ‘inferred’ data over mij vastlegt: dat vertellen ze namelijk op hun website en ‘profiling’ is hun vak. Er ís aan mijn gegevens een profiel gekoppeld, want ik ben bekend in de database. Ze hebben dus meer data over mij. Maar deze data is niet van mij, zo vindt XXX, en ze zijn bereid om er nog keihard over te liegen ook.

Nu is de vraag wat te doen. Laten zoals het is? Of mijn gegevens laten schrappen? Want dat moet van de wet als ik daarom vraag. Als ik het laat zoals het is, weet ik dat ik opga in die enorme zee aan Big Data, zonder enige controle over en inzicht in mijn eigen gegevens. Als ik mij laat schrappen ben ik niet meer bekend bij XXX en dus óók niet meer bij de verzekeraars die werken op basis van de data van XXX. Kan ik mij dan (straks) ook niet meer verzekeren?

‘De manier waarop dataleveranciers omgaan met mijn gegevens baart me zorgen’

Dit is precies één van de risico’s waar het Verbond voor waarschuwt in het Green Paper. Het advies aan zijn leden is om klanten te informeren over de (‘observed’) data en de mogelijkheid te bieden om fouten te corrigeren. Het is zeer te hopen dat verzekeraars dit advies ter harte zullen nemen, want ik ben gezien de manier waarop XXX omgaat met mijn gegevens inmiddels méér dan ‘A little afraid of Big Data’.

Reacties op deze column zijn welkom op support@ moneyview.nl

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...