Aanbieder biedt personeelscondities mits geen bemiddelaar
LEVEN – Klager in deze casus is een medewerker van een intermediaire verzekeraar, met een dienstverband van 41 jaar. Verzekeraar biedt aan personeelsleden korting op haar verzekeringen aan, mits zonder bemiddeling van een verzekeringsadviseur. Op het eind van de looptijd van de levensverzekering blijkt het opgebouwde kapitaal, anders dan de klager had verwacht, onvoldoende om de hypotheekschuld af te lossen. De levensverzekering was wel met dit doel afgesloten. De medewerker eist het verschil tussen de uitkering en de hypotheekschuld van verzekeraar als schade.
De commissie wijst de klacht af omdat naar haar oordeel de consument duidelijk had moeten zijn dat er een risico was dat de uiteindelijke opbrengst van de verzekering minder zou zijn dan het bedrag van de hypothecaire geldlening. Bijzonder in deze casus blijft dat een intermediaire aanbieder zijn eigen medewerkers via personeelskorting stimuleert bij de aanschaf van een complex fiproduct af te zien van een beroep op een onafhankelijk advieskantoor
Reactie toevoegen
Editie
Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...
Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is
(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier...
Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0554) De Geschillencommissie is van oordeel dat Obvion haar beleid met betrekking tot de wijze waarop een gewijzigde (gestegen) waarde van...
Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...
Geen lekker hapje voor verzekeraar...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden...
Onzekerheden behoeden adviseur na schending zorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0504) De tussenpersoon wist dat de woning onbewoond was en had de consumenten dan ook moeten informeren over de beperkte dekking van de...
Geschillencommissie blaast klacht omver
(Kifid-uitspraak GC 2024-0499) Nu de voorwaarden geen definitie geven van het begrip storm, sluit de Geschillencommissie voor de definitie van storm aan bij de definitie...
Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer
(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend...
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024
(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak!, VVP 3-2024) De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Klant moet stukken wel lezen HYPOTHEKEN - Consument...
CvB Kifid: Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame drager
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0041) De Commissie van Beroep van Kifid vindt anders dan de Geschillencommissie dat een Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame informatiedrager....