Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken
(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken samen.
Aanbieder is er niet om fouten adviseur te herstellen
HYPOTHEKEN – De adviseur verzuimt het door de consument ontvangen en voor acceptatie ondertekende renteaanbod te ondertekenen. Het aanbod verloopt en de consument wordt geconfronteerd met een hogere rente dan mogelijk was geweest indien de adviseur niet nalatig was geweest. De consument neemt het de aanbieder kwalijk dat deze niet rechtstreeks gewaarschuwd heeft dat het ondertekende renteaanbod nog niet was ontvangen.
De Geschillencommissie wijst de klacht af met onder meer de volgende motivering: “De consument heeft gesteld dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen op het moment dat duidelijk was dat de consument de rente wilde vastzetten en de adviseur niet van zich liet horen. Ook deze stelling wordt door de commissie niet gevolgd. Zoals hiervoor overwogen trad de adviseur op als tussenpersoon voor de consument en niet ook als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. De kredietverstrekker was niet verplicht om buiten die verhoudingen om contact op te nemen met de consument. Het is niet aan de kredietverstrekker om fouten begaan door de adviseur te herstellen.” – Uitspraak GC 2023-0702
Te hoge verwachting gewekt tijdens fase van oriëntatie
HYPOTHEKEN – Adviseur en consument voeren een oriënterend ge sprek over de wens van de klant om een andere woning aan te kopen. Op basis van dit gesprek mailt de adviseur aan de klant dat een finan - ciering van 300.000 euro tot de mogelijkheden behoort. De consument gaat hierop akkoord met een overeenkomst van opdracht waarbij een honorarium van 2.950 euro wordt overeengekomen. Nadat de aanvraag is ingediend bij een aanbieder, geeft deze aanbieder aan bereid te zijn maximaal 150.000 euro te willen lenen vanwege de lease-auto’s en het inkomen van de consumenten na pensionering. De hypotheek komt niet tot stand.
De adviseur is bereid 50 procent van zijn nota te crediteren. De consument eist 100 procent creditering.
De Geschillencommissie is het met de consument eens en motiveert dit als volgt: “Nu vast staat dat de maximale financiering slechts de helft van het bedrag bedraagt dat de adviseur de consumenten heeft voorgehouden, heeft de adviseur de bij de consumenten gewekte verwachtingen op dit punt niet waargemaakt, zodat de klacht van de consumenten gegrond is. Naar het oordeel van de commissie is door de consumenten voldoende aannemelijk gemaakt en door de adviseur niet betwist dat de consumenten de overeenkomst niet zouden hebben gesloten indien deze verwachting niet was gewekt.” – Uitspraak GC 2023 – 0659
Hypotheek en aanvraag opstalverzekering
HYPOTHEKEN – Consumenten sluiten via de adviseur een hypothecair krediet. Zij verzoeken de adviseur ook te bemiddelen bij een opstalverzekering met dekking voor stormschade. Nadat de adviseur de aanvraag voor de opstalverzekering heeft ingediend, lijdt de consument schade als gevolg van storm. De verzekeraar heeft op dat moment de verzekering nog niet geaccepteerd en keert geen schadevergoeding uit. De consument neemt het de adviseur kwalijk dat hij deze aanvraag voor een opstalverzekering onvoldoende voortvarend heeft begeleid.
De Geschillencommissie is het in deze klacht eens met de consument en motiveert dit onder meer als volgt: “Naar het oordeel van de commissie is de adviseur hiermee tekortgeschoten in de op haar rustende verplichtingen. Tussen partijen is niet in geschil dat de adviseur de opstalverzekering voor de consumenten zou regelen. Zodra de adviseur opmerkte dat de verzekeraar hier langer mee bezig was dan gebruikelijk, had het op haar weg gelegen om bij de verzekeraar navraag te doen, of op zijn minst de consumenten te informeren dat de verzekering nog niet was geregeld. Ook had het op de weg van de adviseur gelegen om dan te onderzoeken of de verzekering mogelijk (al dan niet tijdelijk) elders ondergebracht kon worden. Het feit dat de adviseur dit niet heeft gedaan en zich al die tijd afwachtend heeft opgesteld, kan hem worden verweten. De adviseur dient de schade die de consumenten hierdoor hebben geleden dan ook te vergoeden.” – Uitspraak GC 2023 – 0651
De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de
Reactie toevoegen
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...
Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP
(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...
Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...