Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Huis te koop TB 2021

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken samen.

Aanbieder is er niet om fouten adviseur te herstellen

HYPOTHEKEN – De adviseur verzuimt het door de consument ontvangen en voor acceptatie ondertekende renteaanbod te ondertekenen. Het aanbod verloopt en de consument wordt geconfronteerd met een hogere rente dan mogelijk was geweest indien de adviseur niet nalatig was geweest. De consument neemt het de aanbieder kwalijk dat deze niet rechtstreeks gewaarschuwd heeft dat het ondertekende renteaanbod nog niet was ontvangen.

De Geschillencommissie wijst de klacht af met onder meer de volgende motivering: “De consument heeft gesteld dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen op het moment dat duidelijk was dat de consument de rente wilde vastzetten en de adviseur niet van zich liet horen. Ook deze stelling wordt door de commissie niet gevolgd. Zoals hiervoor overwogen trad de adviseur op als tussenpersoon voor de consument en niet ook als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. De kredietverstrekker was niet verplicht om buiten die verhoudingen om contact op te nemen met de consument. Het is niet aan de kredietverstrekker om fouten begaan door de adviseur te herstellen.” – Uitspraak GC 2023-0702

Te hoge verwachting gewekt tijdens fase van oriëntatie

HYPOTHEKEN – Adviseur en consument voeren een oriënterend ge sprek over de wens van de klant om een andere woning aan te kopen. Op basis van dit gesprek mailt de adviseur aan de klant dat een finan - ciering van 300.000 euro tot de mogelijkheden behoort. De consument gaat hierop akkoord met een overeenkomst van opdracht waarbij een honorarium van 2.950 euro wordt overeengekomen. Nadat de aanvraag is ingediend bij een aanbieder, geeft deze aanbieder aan bereid te zijn maximaal 150.000 euro te willen lenen vanwege de lease-auto’s en het inkomen van de consumenten na pensionering. De hypotheek komt niet tot stand.

De adviseur is bereid 50 procent van zijn nota te crediteren. De consument eist 100 procent creditering.

De Geschillencommissie is het met de consument eens en motiveert dit als volgt: “Nu vast staat dat de maximale financiering slechts de helft van het bedrag bedraagt dat de adviseur de consumenten heeft voorgehouden, heeft de adviseur de bij de consumenten gewekte verwachtingen op dit punt niet waargemaakt, zodat de klacht van de consumenten gegrond is. Naar het oordeel van de commissie is door de consumenten voldoende aannemelijk gemaakt en door de adviseur niet betwist dat de consumenten de overeenkomst niet zouden hebben gesloten indien deze verwachting niet was gewekt.” – Uitspraak GC 2023 – 0659

Hypotheek en aanvraag opstalverzekering

HYPOTHEKEN – Consumenten sluiten via de adviseur een hypothecair krediet. Zij verzoeken de adviseur ook te bemiddelen bij een opstalverzekering met dekking voor stormschade. Nadat de adviseur de aanvraag voor de opstalverzekering heeft ingediend, lijdt de consument schade als gevolg van storm. De verzekeraar heeft op dat moment de verzekering nog niet geaccepteerd en keert geen schadevergoeding uit. De consument neemt het de adviseur kwalijk dat hij deze aanvraag voor een opstalverzekering onvoldoende voortvarend heeft begeleid.

De Geschillencommissie is het in deze klacht eens met de consument en motiveert dit onder meer als volgt: “Naar het oordeel van de commissie is de adviseur hiermee tekortgeschoten in de op haar rustende verplichtingen. Tussen partijen is niet in geschil dat de adviseur de opstalverzekering voor de consumenten zou regelen. Zodra de adviseur opmerkte dat de verzekeraar hier langer mee bezig was dan gebruikelijk, had het op haar weg gelegen om bij de verzekeraar navraag te doen, of op zijn minst de consumenten te informeren dat de verzekering nog niet was geregeld. Ook had het op de weg van de adviseur gelegen om dan te onderzoeken of de verzekering mogelijk (al dan niet tijdelijk) elders ondergebracht kon worden. Het feit dat de adviseur dit niet heeft gedaan en zich al die tijd afwachtend heeft opgesteld, kan hem worden verweten. De adviseur dient de schade die de consumenten hierdoor hebben geleden dan ook te vergoeden.” – Uitspraak GC 2023 – 0651

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de

...

 

Reactie toevoegen

 
Geschillencommissie blaast klacht omver

Geschillencommissie blaast klacht omver

(Kifid-uitspraak GC 2024-0499) Nu de voorwaarden geen definitie geven van het begrip storm, sluit de Geschillencommissie voor de definitie van storm aan bij de definitie...

Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer

Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer

(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024

(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak!, VVP 3-2024) De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Klant moet stukken wel lezen HYPOTHEKEN - Consument...

CvB Kifid: Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame drager

CvB Kifid: Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame drager

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0041) De Commissie van Beroep van Kifid vindt anders dan de Geschillencommissie dat een Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame informatiedrager....

Adviseur valt vertraging bij geldverstrekker niet te verwijten

Adviseur valt vertraging bij geldverstrekker niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0482) Vertraging kan de hypotheekadviseur niet verweten worden in drukke markttijden. "De adviseur heeft zijn best gedaan om de initiële...

Hypotheekadviseur komt op de koffie

Hypotheekadviseur komt op de koffie

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-0480A) De adviseur had de consument moeten waarschuwen voor het risico dat de bank geen geldlening zou verstrekken als de bestemming...

Niet bank maar adviseur moet relevante termijnen bewaken

Niet bank maar adviseur moet relevante termijnen bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0458) Door een onjuiste veronderstelling van de adviseur is de offerte niet geüpload in het systeem van de bank. De termijn waarbinnen...

Diefstal uit auto in gemeenschappelijke ruimte niet zonder meer gedekt op inboedelpolis

Diefstal uit auto in gemeenschappelijke ruimte niet zonder meer gedekt op inboedelpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0419) De consument heeft een beroep gedaan op haar inboedelverzekering nadat in haar auto is ingebroken terwijl de auto in een inpandige...

Zoals het klokje thuis tikt...

Zoals het klokje thuis tikt...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0410) De consument vordert vergoeding van schade door diefstal met gewelddadige beroving van zijn Rolex-horloge. Hij is van mening dat de...

Meningsverschil over kleurverschil

Meningsverschil over kleurverschil

(Kifid-uitspraak GC 2024-0395) De Geschillencommissie is van oordeel dat weghalen van kleurverschillen die ontstaan zijn door de reparatie op basis van de voorwaarden...