Aanspreekpunt voor alle financiële zaken
(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) De klant die het kantoor van KOK Advies in Amstelveen binnenstapt, kan de koffiebar niet ontgaan. Evenmin als de hartelijke ontvangst. Het warme onthaal staat symbool voor het slimmer adviseren door KOK Advies vanaf 2013.
De klant kwam nog meer op de voorgrond te staan. Hiertoe werden nadrukkelijk keuzes gemaakt. Zoals het versterken van het persoonlijke contact met de consument. Marco Kok, samen met zijn vrouw Léoni eigenaar van het kantoor: “Niet voor niets hebben we ons kantoor klantvriendelijk ingericht. We stimuleren mensen naar ons kantoor te komen, waar ze dus persoonlijk worden ontvangen. Maar onze medewerkers zijn inmiddels ook bijna zonder uitzondering relatiebeheerders. Onze systemen zijn zo ingericht dat bijna iedereen toegang heeft tot de klantdossiers. Als de contactpersoon van de klant er niet is, krijgt hij toch antwoord op zijn vraag.
“Onze keuze om te gaan werken met abonnementen heeft ons als adviseurs nog dichter bij de klant gebracht. We zijn nooit verkopers van financiële producten geweest, maar nu worden we zo ook niet meer gezien.
“Wij hebben gekozen voor het MultiSafe-model met een laag basisbedrag voor het abonnement en bij het afsluiten aanvullende inkomsten uit provisie. Dit verdienmodel werkt nog steeds goed. Door onze urenregistratie hebben wij perfect inzicht in de werkzaamheden van elke klant. Wij zien dat klanten met meer schadeverzekeringen ook significant meer werkzaamheden van ons vragen. De hogere provisie staat hierdoor in balans met de werkzaamheden en daardoor is openheid in provisie ook geen punt.
“In ons serviceabonnement is onder andere nazorg en onderhoud opgenomen bovenop de wettelijke nazorg. Een belangrijk onderdeel is de signaalfunctie voor verbeteringen van of hiaten in de financiële situatie van onze klant. Vanuit onze urenregistratie hebben wij een goed beeld over de kosten en het bijhorende vergoedingsmodel. De uitdaging is om dit in balans te houden. De kosten voor nazorg en onderhoud lopen echter snel op als je niet alleen signaleert maar ook de klant volledig ontzorgt en vanuit het abonnement alle ondersteuning aanbiedt.”
Financiële rust
‘Leef je leven met financiële rust’. Luidt de slogan van KOK Advies. Kok: “Wij willen onze dienstverlening de komende jaren hier nog verder op afstemmen. Over vijf jaar willen wij voor alle financiële vragen of issues het eerste aanspreekpunt zijn.
“Wij hebben een goed verdienmodel voor specifieke vragen van klanten over financieel inzicht, pensioen, wijziging van werkgever of andere vragen met financieel impact. Dit model is gebaseerd op een vijfstappenplan met als uitgangspunt deeladvies. Eerst inzicht en antwoord op de vragen en, indien van toepassing, productadvies met een aparte adviesnota. Wij gebruiken dit stappenplan onder andere in combinatie met onze softwaretool FinRust voor snel financieel inzicht.”
FinRust, dat efficiënt inzicht biedt bij de scenario’s pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden, is zeker interessant voor collega-adviseurs die ook slimmer willen gaan adviseren. En juist nu is de tijd, aldus Kok, om te vernieuwen. “Het gaat nu economisch weer voor de wind, het ideale moment om nieuwe dienstverleningsconcepten in te voeren”, houdt hij zijn collega’s voor. n
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Marco Kok (KOK Advies). Kok is...
Vier topadviseurs delen op de VVP Ondernemersdag in pitches van tien minuten hun ondernemersgeheim en tips op een specifiek gebied: Marco Kok (Kok Advies):...
Scherp je business koers aan met het VVP Ondernemersnetwerk
Na een zeer succesvolle pilot in 2022 gaan VVP en C-Profile opnieuw een viertal praktijkgerichte sessies organiseren. De sessies zijn uiterst relevant voor adviesondernemers...
Partnerovereenkomst Finly en FinRust
Finly (onderdeel van DIAS Group) en FinRust hebben een partnerovereenkomst getekend. Onderdeel van de samenwerking is een koppeling waarmee eenvoudig gegevens tussen...
Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021
Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...
Halve finale Advies Award 2021 in beeld...
De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...
Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021
“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...
Halve finalisten VVP Advies Award 2021 aan het woord
Vol enthousiasme, inzet, passie, ondernemerszin en met de nodige zenuwen hebben de zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 afgelopen woensdag hun pitch...
Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt
Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...