Aanspreekpunt voor alle financiële zaken

Marco

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) De klant die het kantoor van KOK Advies in Amstelveen binnenstapt, kan de koffiebar niet ontgaan. Evenmin als de hartelijke ontvangst. Het warme onthaal staat symbool voor het slimmer adviseren door KOK Advies vanaf 2013.

De klant kwam nog meer op de voorgrond te staan. Hiertoe werden nadrukkelijk keuzes gemaakt. Zoals het versterken van het persoonlijke contact met de consument. Marco Kok, samen met zijn vrouw Léoni eigenaar van het kantoor: “Niet voor niets hebben we ons kantoor klantvriendelijk ingericht. We stimuleren mensen naar ons kantoor te komen, waar ze dus persoonlijk worden ontvangen. Maar onze medewerkers zijn inmiddels ook bijna zonder uitzondering relatiebeheerders. Onze systemen zijn zo ingericht dat bijna iedereen toegang heeft tot de klantdossiers. Als de contactpersoon van de klant er niet is, krijgt hij toch antwoord op zijn vraag.

“Onze keuze om te gaan werken met abonnementen heeft ons als adviseurs nog dichter bij de klant gebracht. We zijn nooit verkopers van financiële producten geweest, maar nu worden we zo ook niet meer gezien.

“Wij hebben gekozen voor het MultiSafe-model met een laag basisbedrag voor het abonnement en bij het afsluiten aanvullende inkomsten uit provisie. Dit verdienmodel werkt nog steeds goed. Door onze urenregistratie hebben wij perfect inzicht in de werkzaamheden van elke klant. Wij zien dat klanten met meer schadeverzekeringen ook significant meer werkzaamheden van ons vragen. De hogere provisie staat hierdoor in balans met de werkzaamheden en daardoor is openheid in provisie ook geen punt.

“In ons serviceabonnement is onder andere nazorg en onderhoud opgenomen bovenop de wettelijke nazorg. Een belangrijk onderdeel is de signaalfunctie voor verbeteringen van of hiaten in de financiële situatie van onze klant. Vanuit onze urenregistratie hebben wij een goed beeld over de kosten en het bijhorende vergoedingsmodel. De uitdaging is om dit in balans te houden. De kosten voor nazorg en onderhoud lopen echter snel op als je niet alleen signaleert maar ook de klant volledig ontzorgt en vanuit het abonnement alle ondersteuning aanbiedt.”

Financiële rust

‘Leef je leven met financiële rust’. Luidt de slogan van KOK Advies. Kok: “Wij willen onze dienstverlening de komende jaren hier nog verder op afstemmen. Over vijf jaar willen wij voor alle financiële vragen of issues het eerste aanspreekpunt zijn.

“Wij hebben een goed verdienmodel voor specifieke vragen van klanten over financieel inzicht, pensioen, wijziging van werkgever of andere vragen met financieel impact. Dit model is gebaseerd op een vijfstappenplan met als uitgangspunt deeladvies. Eerst inzicht en antwoord op de vragen en, indien van toepassing, productadvies met een aparte adviesnota. Wij gebruiken dit stappenplan onder andere in combinatie met onze softwaretool FinRust voor snel financieel inzicht.”

FinRust, dat efficiënt inzicht biedt bij de scenario’s pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden, is zeker interessant voor collega-adviseurs die ook slimmer willen gaan adviseren. En juist nu is de tijd, aldus Kok, om te vernieuwen. “Het gaat nu economisch weer voor de wind, het ideale moment om nieuwe dienstverleningsconcepten in te voeren”, houdt hij zijn collega’s voor. n

Reactie toevoegen

 
Meer over
KOK Advies winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Team KOK Advies viert nominatie Advies Award 2020

Team KOK Advies viert nominatie Advies Award 2020

Het team van KOK Advies uit Amstelveen een van de 35 genomineerden voor de Advies Award 2020. KOK Advies behoort tot de top 3 van meest klantvriendelijke advieskantoren...

Koppeling FinRust met NNEK

Koppeling FinRust met NNEK

NNEK en FinRust hebben een koppeling tot stand gebracht. Doel is dat het voor intermediairs makkelijker wordt om advies te geven oven vermogensopbouw en beleggen. Vragen...

Klantcontact waarborgen

Klantcontact waarborgen

Er liggen nog heel wat uitdagingen te wachten op financieel adviseurs, maar juist doordat zij steeds klantgerichter werken zullen zij in staat zijn de uitdagingen...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

(Adfiz in VVP-special Slimmer Adviseren, november 2019) Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur...

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Slimmer adviseren door een leven lang leren

Het leven van een financieel adviseur gaat niet over rozen, maar over leren. Als je een beetje ambitieus bent, zit je avond aan avond aan je wft. Daarnaast wil...

AFM over nazorg: de slimme onderscheiding

AFM over nazorg: de slimme onderscheiding

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Hoe onderscheid je je als financieel adviseur? Met goed advies, zeker, maar minstens zozeer door je klanten adequate nazorg te...

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren: alle aandacht voor de klant

Slimmer adviseren is onder meer de zaken zo organiseren dat meer ruimte ontstaat voor de advisering en voor het klantcontact. Henri Veldsink en Jeannette Veldsink...

Slimmer adviseren:  aanspreekpunt voor alle financiële zaken

Slimmer adviseren: aanspreekpunt voor alle financiële zaken

De klant die het kantoor van KOK Advies in Amstelveen binnenstapt, kan de koffiebar niet ontgaan. Evenmin als de hartelijke ontvangst. Het warme onthaal staat symbool...