Acht vernieuwers in de hypotheekmarkt

Als ik u zeg dat de Nederlandse consument zijn financiën steeds meer online regelt, vertel ik u niets nieuws. Het aantal tussenpersonen en financieel adviseurs neemt al jaren af. De meer ‘self directed’ consument zal daar deels debet aan zijn, maar ook door de stringentere weten regelgeving en het provisieverbod gooien adviseurs de handdoek in de ring.

Nu heb ik meer verstand van de ontwikkelingen op het vlak van innovatie, dus laat ik mij daartoe beperken. Hoewel de consument nog steeds de voorkeur geeft aan face-to-face contact als het gaat om hypotheekadvies, staan er wereldwijd vernieuwers op in de hypotheekmarkt. Zonder volledig te willen zijn presenteer ik hier acht vernieuwers in de hypotheekmarkt.

section1_page60_article47_1.jpg

 

bijBouwe. Deze Nederlandse hypotheekverstrekker laat de consument zijn hypotheek helemaal online afsluiten. Dat is op zich niet nieuw. Wel hebben ze het proces voor een hypotheekaanvraag opnieuw uitgevonden. Zo krijgt de consument binnen 10 minuten een hypotheekaanbod.

Habito. Het Engelse Habito heeft een chatbot ‘in dienst’. De aanvraag loopt voor een belangrijk deel via een virtuele assistent, maar wordt afgerond met een kort gesprek met een gecertificeerde hypotheekadviseur. Habito biedt je toegang tot zestig hypotheekverstrekkers en kan worden gezien als zien als Independer 2.0.

Rocket Mortgage. Deze Amerikaanse hypotheekvertrekker biedt wat bijBouwe nog op zijn verlanglijstje heeft staan: de consument hoeft geen gegevens in te scannen en up te loaden. Alle benodigde informatie wordt bij de bank en andere instanties opgehaald. Alles ingevuld? Binnen minuten krijg je te horen of de hypotheekaanvraag goedgekeurd is. Uiteraard heb je toegang tot een expert indien nodig.

Hypotheker | Gradefix. De Hypotheker is eind vorig jaar een pilot gestart samen met ABN Amro’s Gradefix. Gradefix maakt op basis van de transactiedata van de klant een rapport dat gebruikt wordt bij het hypotheekadvies. Tijdens de pilot wordt onderzocht of de klant en de adviseur tijd kunnen besparen bij het in kaart brengen van de inkomsten en uitgaven van de klant. Ook wordt de volledigheid van het verkregen inzicht via Gradefix vergeleken met het inzicht dat de huidige gebruikelijke methode biedt.

Loandolphin. Dit Australische bedrijf draait het proces om. De consument hoeft niet op zoek te gaan naar de beste hypotheekverstrekker. De aangesloten geldverstrekkers doen de consument een aanbod, op basis van de gegevens die de consument heeft verstrekt. Je hoeft niet naar de bank, de bank komt naar jou.

MoneYou | Ockto. Ook MoneYou vindt dat het aanvragen van een hypotheek eenvoudiger kan. Met hulp van FinTech Ockto verzamelt de consument via een beveiligde online verbinding al zijn gegevens bij verschillende overheidssites zoals De Belastingdienst, Mijn UWV en Mijn Pensioenoverzicht. Zijn de gegevens eenmaal verzameld, dan kan de consument deze eenvoudig in de aanvraag laden.

Morty. Deze online tussenpersoon uit New York gaat op basis van jouw persoonlijke informatie op zoek naar de beste hypotheekverstrekkers. In dit proces heb je toegang tot leerzame content die je helpt bij het maken van keuzes. Ook heb je toegang tot een expert en begeleidt Morty je bij de uiteindelijke aankoop van het huis.

Jungo. Het Nederlandse Jungo is vooral vernieuwend qua funding. Het belangrijkste deel van de hypotheek – 80 procent loan to value – wordt gefinancierd door institutionele beleggers. Het overige deel mag de consument ophalen bij de crowd. Jungo garandeert je een hypotheek tegen een scherpe rente, ongeacht of er investeerders meedoen.

Nu hoor ik u als financieel adviseur zeggen: ‘Mooi deze innovatieve hypotheekverstrekkers, maar wat kan ik daarmee?’ Eigenlijk moet u zichzelf de vraag stellen: ‘Hoe moet ik als adviseur in een wereld van disruptieve FinTechs, digital natives, online vergelijkingssites, chatbots en robo-advisors overleven?’ Zolang u in de ogen van de consument een goede adviseur bent, verwachtingen overtreft en de consument aan de beste hypotheek helpt, zal de consument loyaal aan u blijven. Maar ook zal u invulling moeten geven aan een hybride adviesmodel, waarbij u nieuwe technologie niet schuwt. Kortom: best of both worlds.

‘Adviseur die nieuwe technologie niet schuwt, kan met succes invulling geven aan hybride adviesmodel’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...