Actief klantbeheer: basis van je vak

Ton van Hooft 2022

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden te voorkomen. Financieel adviseur is zo’n vak. In het verleden strijdend met een imago van ‘graaier’ en ‘verkoper van hele dure kopjes koffie’. Maar hij is bezig met een comeback. Op de zoektocht naar huizen en financiële rust kiezen consumenten massaal voor de adviseur. Execution only blijkt niet te werken. Ook grootbanken erkennen de kracht van de adviseur. Waarom? Een gesprek met adviseur Ton van Hooft.

Grote bedrijven hebben hun visie en missie vaak op de website staan. Het vormt het uitgangspunt van hun handelen. Daar is goed over nagedacht. Door een compleet directieteam in een hei-sessie. Met de deskundige begeleiding van een consultant. Helemaal goed. Maar wat kun je hiermee als mkb-onderneming, als financiële dienstverlener?

Veel. Want het is goed om na te denken waarom je gepassioneerd bent over je vak en je bedrijf. Gaat het om het product? De mooiste hypotheek? De beste verzekeringspolis? Dat kan, maar waarschijnlijk niet. Kortom wat is je échte waarom? Waarom ben je überhaupt in deze branche aan de slag gegaan en gebleven?

“Die van ons was en is simpel”, zegt Ton van Hooft, oudgediende in de financiële dienstverlening. In 1987 nam hij het verzekeringskantoor van zijn ouders over. Dat is in de loop der jaren behoorlijk gegroeid. In 2002 is hij met Henk Postema verdergegaan en in 2019 ontstond na een fusie met Knops Assurantiën Kompas Financiën. Een allround advieskantoor met een duidelijke missie: “Wij helpen klanten. We maken financiële zaken inzichtelijk. Maken het makkelijk. Van generatie op generatie. Letterlijk. Dat was in 1987 al het motto. En dat hebben we nu vertaald in onze missie. Dat is wat ons drijft en het staat uiteraard op de website.”

Helpen in goede tijden

Bijna alle klanten van Kompas komen op aanraden van bestaande klanten. Omdat ze Kompas ervaren als een bedrijf dat die stap éxtra zet. Dat helpt bij het realiseren van wensen en dromen. Zoals het kopen van een nieuw huis. Of in je huidige huis blijven wonen voor een lagere maandlast.

En als het gaat om de vergoeding die de klant moet betalen: “Al vanaf het begin hebben we duidelijk gemaakt wat we voor jou als klant doen”, aldus van Hooft. “Op die manier toonden we aan wat de toegevoegde waarde is. Prijsdiscussie, voor zover die er al was, speelde bij ons niet.”

Service abonnement

Kompas en zijn voorgangers hebben in het verleden een bewuste keuze gemaakt om de service niet te beperken tot de transactie. Al in 2010 zijn de eerste schreden gemaakt op het pad van actief klantbeheer. “We zijn begonnen met een drietal abonnementen. Voor de hypotheek, voor financiële planning en voor schadeverzekeringen. De abonnementen zijn in de loop der tijd aangepast zodat de prijs in de goede verhouding staat tot de dienst die geleverd wordt, én dat de organisatie ook echt kan leveren wat er beloofd wordt.”

Voor schade wordt er gerekend met een bedrag van 7,50 euro per maand voor particuliere verzekeringen, exclusief de auto. Voor dat geld wordt er jaarlijks een analyse gemaakt voor de klant, wordt deze besproken en worden eventuele beter passende keuzes in orde gemaakt. “Een abonnement is niet verplicht. Ook dan leveren we een goede service. Alleen voor de vergoeding kunnen we net die extra stap zetten. Jaarlijks een gesprek en een adviseur die thuis de schade komt opnemen, in plaats van het afhandelen op afstand met foto’s per WhatsApp. Klanten waarderen dat en snappen dat daar kosten aan verbonden zijn.”

Als het gaat om de hypotheek is er de hypotheekservice. Voor een bedrag van 10 euro per maand wordt de hypotheek gemonitord op besparings- en risicosignalen. Er wordt contact opgenomen met de klant als die signalen zich voordoen. In de prijs zit ook het doen van aangifte Inkomstenbelasting. Dat maakt het abonnement laagdrempelig een aantrekkelijk, aldus Van Hooft.

“Door het proces waarbij we jaarlijks daadwerkelijk contact hebben met onze klanten realiseren we op jaarbasis bij 10 procent van onze abonnementhouders aanvullende omzet uit advies en bemiddeling. Daarmee betalen we, onder andere, een collega die zich helemaal bezighoudt met het begeleiden van de bestaande klant. En het belangrijkste is dat onze klanten ons waarderen en trouw blijven aan ons kantoor.”

Maak het verschil

Kompas Financiën heeft in coronatijden ook nieuwe dingen uitgeprobeerd. Iets wat naar eigen zeggen goed werkt, is het webinar. “Het maakt het mogelijk om veel klanten, maar ook andere geïnteresseerden, op één moment te ontmoeten. De ene keer is de animo wat hoger dan de andere keer. Het feit dat een webinar gewoon op de site geplaatst kan worden, levert soms verrassende nieuwe contacten op met mensen die het later alsnog een keer bekijken.”

‘Wees eerlijk, kom afspraken na en betaal rekeningen op tijd.’

Een succesvol webinar bleek te zijn ‘Hypotheek en ouder worden’. “Klanten binnen de portefeuille van 60 jaar en ouder met een hypotheek zijn benaderd. Daarnaast is er gericht gemaild met klanten van 50 jaar en ouder die een opstalverzekering hebben. Het onderwerp ‘hoe verkrijg je een hypotheek op latere leeftijd’ bleek een schot in de roos. Tientallen kijkers en daarna ruim tien klanten die we geholpen hebben met een hypotheek voor de volgende fase in hun leven.”

Van Hooft geeft een voorbeeld hoe je het verschil kunt maken bij een klant. “Een gepensioneerd stel met AOW en een klein pensioen had de hypotheek niet via ons kantoor gesloten. Toch kozen zij ervoor om het onderhoud van hun hypotheek via ons kantoor te laten lopen. Na signalen over de woningwaarde zijn we met hen een tandje dieper gegaan. Het bleek mogelijk om in hun situatie een levensrente hypotheek af te sluiten. De maandlast naam af van 843 euro per maand naar slechts 243 euro. Die 600 euro per maand was een zeer welkome aanvulling op hun pensioen. Bovendien konden ze blijven wonen in de woning waarin ze oud wilden worden…”

Volgens Van Hooft is dit actief klantbeheer in optima forma. “Vanuit de missie van het bedrijf kiezen klanten voor je. Je helpt hen actief op basis van relevante signalen met als resultaat omzet en tevreden klanten.”

Sleutel tot succes

Tot slot de vraag wat Van Hooft de branche graag wil meegeven. Hij antwoordt met een paar wijsheden die zijn moeder hem al heeft meegegeven toen hij het toen nog kleine assurantiekantoor in 1987 overnam: ‘Wees eerlijk, kom afspraken na en betaal rekeningen op tijd’. “En dit geldt voor jou als dienstverlener én voor de klant. Want een oprechte relatie is gebaseerd op wederkerigheid en vertrouwen. Je wordt er samen beter van en dat is een duurzaam model; vanuit het verleden en zeker ook voor de toekomst.”

Peter Wormskamp is sinds 1993 werkzaam in de financiële dienstverlening. Hij werkte onder meer bij Nationale-Nederlanden, IG&H, Obvion en Rabobank en is medeoprichter van de NVHP. Tegenwoordig voert hij zijn werkzaamheden uit binnen Helder Beheerd. Tevens is hij een van de ondertekenaars van het Manifest Actief Klantbeheer.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....