Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

(Adviesvak over vijf jaar volgens Adfiz in VVP 06-2022) “Zorgen dat financieel advies voor meer mensen bereikbaar wordt, dáár wil ik aan bijdragen en dát is waar ik me op wil focussen.” Dat zegt Enno Wiertsema, directeur van Adfiz.

Ik mag hopen dat er over vijf jaar wat veranderd is! En ik heb er ook alle vertrouwen in dat de adviseur tegen die tijd breder gezien wordt als dé deskundige waar de klant zich tot wendt als hij het even niet meer ziet zitten. Niet alleen als hij dreigt vast te lopen in het woud van regels rondom pensioen, voorwaarden en complexe producten, maar bij alle financiële- en risicovraagstukken waarvoor hij komt te staan. Daarbij zullen duurzaamheidsvraagstukken een steeds grotere rol spelen.

Op zakelijk vlak zal de adviseur zich in toenemende mate ook richten op employee benefits. En dan niet louter als sparringpartner van de ondernemer, maar ook van diens medewerkers. Want een weerbaar bedrijf staat of valt bij de mate van (financiële) weerbaarheid van zijn medewerkers.

Daarnaast verwacht ik dat de adviseur een veel grotere rol zal spelen op het gebied van digitale veiligheid van ondernemingen. Ik zie nu al adviseurs die optreden als ‘linking pin’ tussen cybersecuritybedrijven en cyberverzekeraars enerzijds en de ondernemer anderzijds. En dat zal alleen maar toenemen.

Verspilde energie

Wat we nu weten is dat minister Kaag – heel verstandig – kiest voor een vormgeving van provisietransparantie die wel uitvoerbaar is, namelijk op basis van ‘fijnmazige gemiddelden van diverse typen producten’. Maar daarmee zijn we er nog niet; ook het gelijke speelveld moet daadwerkelijk gerealiseerd worden. Wat ik ook weet, is dat we als sector zullen zorgen dat we het goed invullen. En veel meer woorden wil ik er nu niet meer aan vuil maken. Jarenlang is er tijd, geld en energie verspild aan het oplossen van een probleem dat er niet is. Daar moeten we mee stoppen, want daar is de klant niet mee geholpen.

Honderdduizenden Nederlanders staat het water aan de lippen door échte problemen; de woningcrisis, de koopkrachtcrisis, de energiecrisis en dan vergeet ik er nog een hele rits. Stuk voor stuk crises waarvan wij als sector heel goed weten dat goed en onafhankelijk financieel advies mensen helpt om ze beter te doorstaan. Zorgen dat financieel advies voor meer mensen bereikbaar wordt, dáár wil ik aan bijdragen en dát is waar ik me op wil focussen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...