Advies kost geld, onnozelheid kost meer

Frank Boute 2018

“ik denk dat er nog wel meer kantoren gaan afvallen. Provisie bij schadeverzekeringen verdwijnt, dat houden we niet tegen.” aldus Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep in Oisterwijk. De tomeloos energieke Boute zet in op relatiemanagement en op thema’s als gezondheid en wonen.

Zijn enorme snelheid van denken viel meteen op toen VVP Frank Boute vorig jaar voor het eerst sprak (toen voor de rubriek ‘Adviseur van de maand’ in VVP 4). Zelf zei hij daarover dat hij in zijn vorige leven als toptafeltennisser gewend was snel te denken en te reageren. Die sportcarrière heeft Boute gebracht tot waar hij nu is. Want hij heeft er een goede relatie met China aan overgehouden. Boute heeft naast Intergroep ook nog een ander bedrijf, dat bruggen bouwt tussen Chinese vraag en Nederlands aanbod. Soms letterlijk, want mede dankzij de inspanningen van Boute bouwt een Nederlands bedrijf in China 2.000 bruggen van composiet materiaal.

‘Er wordt te makkelijk geschoten als het gaat om nazorg’

Vorig jaar stonden er ook Chinese gezondheidsproducten op de kamer van Boute. Dit ten behoeve van het gezondheidscentrum waar hij mee bezig is. Want Boute denkt al lang niet meer in termen van verzekeringen sec. Verzekeringen zijn wat hem betreft slechts onderdeel van veel bredere thema’s als zorg, automotive en wonen.

Het gezondheidscentrum is nog geen feit. Boute: “We hebben iemand aangetrokken die invulling gaat geven aan gezondheidsmanagement bij bedrijven. Ondersteuning op gezondheidsvlak, van massage tot psychologische ondersteuning, past daar prima bij. Het ontbrak afgelopen jaar echter aan de tijd om het gezondheidscentrum al te realiseren. Wel hebben we al een locatie, hier in het mooiste hotel van Oisterwijk.” Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Relatiebeheer

Intergroep is een allround kantoor met bijna vijftien medewerkers. Wervelend, zo omschrijft Boute de ontwikkeling van de omzet. De grootste uitdaging op dit moment is vooral het vinden van goed nieuw personeel. Boute: “Ik zou de bedrijfsmatige afdeling bijvoorbeeld graag versterken met een paar adviseurs van 30 tot 35.”

Boute zet sterk in op relatiebeheer. “Naast mensen die ervoor zorgen dat de processen soepel verlopen, wil ik alleen maar relatiemanagers. Niet iedereen op kantoor liep hier warm voor; er zijn ook enkele mensen weggegaan. Ik hoor nog zoveel adviseurs die het hebben over ‘mijn klant’ en ‘mijn provisie’. Wij zetten in op service aan de klant. Daarvoor laten wij ons belonen. Dan is het ook geen issue als provisie verdwijnt. En ik verwacht dat provisie ook bij schadeverzekeringen haar langste tijd heeft gehad. Wij gaan dit gewoon verliezen. Als jij zelf politicus was, zou je ook zeggen: laat maar eens zien wat je verdient. Hoe kun je daar iets op tegen hebben?”

Frank Boute: ‘Provisie bij schadeverzekeringen heeft haar langste tijd gehad.’

Ondertussen kost de maatregel de adviseur geld, net zoals alle andere wet- en regelgeving die hij voor zijn kiezen heeft gekregen. Adviseurs hebben daardoor geen andere keuze dan steeds efficiënter te gaan werken. Boute: “Ik vind solidariteit superbelangrijk, maar het moet wel uitkunnen. Wij kijken ook steeds meer naar het rendement per klant en hebben ook al van een aantal klanten afscheid genomen. Maar ik vraag me wel af: wie helpt deze mensen dan? We moeten met z’n allen wel een beetje opletten dat we niet alles wegsaneren. Advies kost geld, onnozelheid kost meer. Kijk ook naar het sterk teruggelopen aantal verzekeraars. Er zijn nog zo’n vijf grote partijen over. De ‘draagplicht’ is voorbij. Is dat goed voor de klant?”

Nazorg

De voorbije maanden stond nazorg volop in de schijnwerpers, met als trigger Kifid-uitspraak 2018-339 (‘Financieel adviseur had moeten wijzen op premiedaling overlijdensrisicoverzekering’). Juist door in te zetten op relatiemanagement en service is nazorg voor Intergroep vanzelfsprekend. Boute: “Wij kunnen ook met één druk op de knop zien wie wanneer moet worden benaderd waarover.”

Boute verwacht dat de zorgplicht nog groter zal worden. “Neem aflossingsvrije hypotheken, daar gaat de AFM vast iets van vinden. De toezichthouder heeft al gezegd dat de geldverstrekkers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik denk dat wij daar als adviseurs ook niet omheen komen.

“Ik vind wel dat er te makkelijk wordt geschoten als het gaat om nazorg. Er zitten ook grenzen aan nazorg. Als iemands gezondheid verslechterd is, dan pakt oversluiten van de ORV misschien juist duurder uit. En wat als een ORV verpand is?”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vind de balans op alle terreinen

Vind de balans op alle terreinen

(Uit VVP 6-2020) Er is heel veel meer in het adviseursleven dan alleen polissen sluiten. Dat is de duidelijke boodschap van de adviseurs in deze laatste aflevering...

Corona is een uitgelezen kans

Corona is een uitgelezen kans

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...

Klantcontact waarborgen

Klantcontact waarborgen

Er liggen nog heel wat uitdagingen te wachten op financieel adviseurs, maar juist doordat zij steeds klantgerichter werken zullen zij in staat zijn de uitdagingen...

Slimmer adviseren: relatie nog meer centraal stellen

Slimmer adviseren: relatie nog meer centraal stellen

Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep uit Oisterwijk, slimmer adviseren....

Relatie nog meer centraal stellen

Relatie nog meer centraal stellen

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep...

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Uit de Adviespraktijk staat deze aflevering geheel in het teken van klantgerichtheid, hét thema van de elders in deze VVP verslagen vijfde editie van de...

400.000ste ORV bij TAF

400.000ste ORV bij TAF

TAF heeft de mijlpaal bereikt van 400.000 actieve overlijdensrisicoverzekeringen in de portefeuille. Intergroep van Frank Boute was het advieskantoor die de 400.000ste...

Software die de klant wél centraal stelt

Software die de klant wél centraal stelt

“Belangrijkste uitdaging is om als financieel regisseur het contact met klanten zo optimaal en zo efficiënt mogelijk in te vullen. CRM-oplossingen zijn...