Advies uitgebleven, werkgever benadeeld
(Angelo Wiegmans, BedrijfPlus en Qees, in Ken je vak! VVP 6-2020) Gelukkig heb ik een advies gevraagd, zegt de werkgever. Ik geef aan dat het op zijn minst vreemd is dat er na 2014 niet opnieuw is gekeken naar wat het meest interessant voor hem is.
Sinds de invoering van de Wet WIA kunnen werkgevers eigenrisicodrager worden voor de WGA. In het begin had je twee categorieën werkgevers: klein en groot. Alle werkgevers betaalden een gedifferentieerde premie. Sinds 2014 is dit gewijzigd naar drie categorieën werkgevers: klein, middelgroot en groot. Kleine werkgevers betalen een (vaste) sectorpremie, middelgrote een deel (vaste) sectorpremie en deel gedifferentieerde premie en grote werkgevers betalen alleen een gedifferentieerde premie. Per 1 januari 2022 gaat de grens van de kleine werkgever van tien naar 25 werknemers met een gemiddelde loonsom. Nu is de grens bij klein voor 2021 346.000 euro, dat wordt dus ruim 865.000 euro plus nog de indexatie in 2021.
Onlangs werd ik gebeld door een werkgever om naar zijn WGA-verzekering te kijken, want hij vond de premie voor deze verzekering behoorlijk hoog. Het blijkt een kleine werkgever te zijn met een loonsom van bijna 325.000 euro. De werkgever geeft aan dat hij altijd een verzekering heeft gehad. In de beginjaren was het aantrekkelijk om dit te verzekeren, want dat scheelde behoorlijk wat premie ten opzichte van het UWV, geeft de werkgever aan. Alleen is de premie de laatste jaren flink gestegen, zegt de werkgever.
Sinds 2014 is dit gewijzigd, zeg ik, en betalen kleine werkgevers een (vaste) sectorpremie. Deze premie kan jaarlijks wel stijgen of dalen, dit is alleen afhankelijk van de hele sector (daarom staat vaste tussen haakjes). Mocht een werknemer in de WGA instromen, wordt dat niet direct aan een kleine werkgever toegerekend. De werkgever is verbaasd. Mijn assurantieadviseur heeft me dit nooit verteld. Dat is jammer zeg ik, want ik heb berekend dat de premie bij de verzekeraar ten opzichte van het UWV hem en zijn personeel jaarlijks ruim 4.000 euro gaat besparen. De helft van de premie wordt namelijk betaald door de werknemer. Wel wordt hiermee het UWV verantwoordelijk voor de re-integratie tijdens de WGA-uitkering voor een periode van tien jaar, waarvoor hij nu zelf verantwoordelijk is.
Dubbele premie
Er is me nog wat opgevallen, zeg ik. U bent ook eigenrisicodrager voor de Ziektewet. Ik leg de werkgever uit welke verantwoordelijkheden hier allemaal bij komen kijken en geef ook aan dat de uitvoerder voor de Ziektewet dit regelt. Wel blijft u als werkgever eindverantwoordelijk en het kan een loonsanctie opleveren. Het premieverschil is in werkelijke euro’s minimaal. Alleen betaalt u dubbel. Het blijkt namelijk dat via de Belastingdienst een Ziektewetpremie wordt betaald en bij de verzekeraar. We gaan de te veel betaalde premie terugvragen, inmiddels bij het uitkomen van deze column heeft de verzekeraar deze premie aan de klant terugbetaald.
Met de komst van de nieuwe indeling in 2022 is het zeker zinvol om de inkomensportefeuille eens onder de loep te nemen en te inventariseren welke werkgevers een advies kunnen gebruiken eind 2021. Hopelijk zonder 1,5 meter afstand in acht te hoeven nemen…
Reactie toevoegen
Ondersteuning werkgever bij mantelzorg mag beter bekend
Een kwart van de werknemers weet niet welke steun de werkgever biedt bij het combineren van mantelzorg met werk. Bijna de helft meent dat de werkgever helemaal geen...
RADI AOV: uitstel BAZ mag aandacht adviseurs niet verslappen
RADI AOV roept adviseurs op niet af te wachten nu het wetsvoorstel BAZ is vertraagd. Tijdens een online kennissessie meende RADI AOV: “De aandacht mag niet...
Blog: BAZ bureaucratisch monster
(Blog door Cosmas Blaauw, SharePeople) De argumenten voor een verplichte AOV klinken nobel, maar houden geen steek: Er wordt beweerd dat zzp’ers onvoldoende...
Betrek werknemers financieel bij bedrijf
Betrek werknemers financieel bij het bedrijf, bijvoorbeeld door winstdeling of medewerkersaandelen. Dat is een van de denklijnen in de nota 'Werk maken van slimmer...
BAZ: verlengen wachttijd naar twee jaar is optie
Verlengen van de wachttijd van één naar twee jaar zou kunnen helpen de uitvoeringsproblematiek bij de BAZ te ondervangen. Tegelijkertijd zou er dan...
Vanaf april herstel onjuiste berekening WIA-uitkeringen
UWV start in april met het corrigeren van de fouten in de WIA-uitkeringen. UWV denkt nu dat het gaat om 25.000 tot 50.000 uitkeringen. Naast het herstellen van...
Voorstel voor arbeidsongeschiktheidsdekking zzp’ers wordt aangepast
Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat het wetsvoorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers aanpassen....
Eenvoudigere en betere inkomensondersteuning voor mensen
Het kabinet start een hervormingsagenda om de sociale zekerheid, toeslagen en inkomstenbelasting te hervormen. Deze ‘hervormingsagenda inkomensondersteuning’...
"Alle arbeidsongeschikten moeten nu recht krijgen op arbeidskorting"
De wettelijke bepalingen over de arbeidskorting zijn in strijd met het discriminatieverbod in mensenrechtenverdragen doordat een WGA-uitkering) die rechtstreeks...
Veranderingen Wet tegemoetkomingen loondomein
Vanaf 1 januari 2025 verandert een aantal regelingen uit de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl). Zo wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) afgeschaft. Het loonkostenvoordeel...