Advies waardevol vermarkten

Kennisverhaal Nh1816 foto1 Janwillem Swart 2024

(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is niet alleen de markt als je het mij vraagt. Die meerwaarde geldt ook voor de lokale advieskantoren die vaak in dezelfde straat als de wekelijkse marktkramen in het dorpshart zijn gevestigd.

...

Nu is het niet zo dat adviseurs elkaar overschreeuwen over hoe goed hun waar is en welke fantastische aanbiedingen ze hebben. Zich over hun meerwaarde uitspreken, mag juist wel iets meer vinden wij als maatschappij die volledig achter en naast de adviseur staat. Daarom neem ik je mee een rondje over de spreekwoordelijke markt waarbij ik de waarde van het waar van adviseurs aanstip en tips geef om je klanten te laten ervaren dat zijn ‘gulden’ bij jou inderdaad ‘een daalder’ waard is. Of zoals wij ervaren: goud waard is. Die conclusie lees je in de laatste alinea. Ga je mee?

‘Vertrouwen, persoonlijkheid, dienstbaarheid en die goede relatie maken het verschil’

Daarom local hero’s

Opvallend aan dit verhaal is dat bij elk kraampje op de markt een andere local hero staat, druk in gesprek met de mensen aan zijn kraam. Alsof ze goede bekenden zijn. Van een gebbetje (Amsterdams voor grapje) tot een serieus gesprek. De marktbezoekers weten hun adviseurs goed te vinden. De local hero’s vallen op door hun eigenheid. Huisstijlen zijn consistent doorgevoerd, maar de maat is menselijk. Persoonlijk. Nh1816 kiest bewust voor de samen werking met deze adviseur. Omdat je het beste advies krijgt van lokale adviseurs doordat de relatie gaat over wederzijds vertrouwen en elkaar kennen.

Tip 1: je vergroot de waarde van je advies door persoonlijk te zijn, je in te leven in je klanten en lokaal zichtbaar en betrokken te zijn. Zie daarvoor ook tip 5.

Actieve provisie transparantie

‘Dank je wel dat je mij zo ontzettend hebt geholpen na dat ongeluk’, hoor ik een dame tegen een adviseur zeggen. ‘Je hebt mij ontzorgd en daarbij, ik wist helemaal niet dat ik een beroep kon doen op de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij. Ik had niet verwacht het volledige bedrag vergoed te krijgen’, voegt ze toe. Dit is in essentie de waarde van de adviseur en deze dame deelt haar ervaring met dienstverlening van het kantoor. Dat mogen kantoren ook zelf meer inzetten, vind ik. Bijvoorbeeld bij actieve provisie transparantie. Als mensen vragen naar je vergoeding en hoe dat werkt.

Tip 2: deel ervaringen en reviews van klanten over je dienstverlening en ge - bruik deze bij gesprekken over vergoe - dingen bij actieve provisie transparantie. En oefen die gesprekken vooral met het hele team.

Verkeesdeelnemersverzekering

Scootmobielen, wandelaars, (groot) ouders met kinderwagens, peuters op loopfietsjes, pubers met elektrische fietsen aan hun hand: het is een druk te van belang in het dorp en op onze markt. Voor ieder gezinslid een ander vervoersmiddel, zo lijkt het. Op paden en wegen wordt het door de diversiteit aan vervoersmiddelen en de verschillende onderlinge snelheden vele malen drukker en nemen ook de risico’s toe. Ik vang een gesprek op waarin een heer over de nieuwe elektrische fiets van zijn dochter vertelt en een adviseur de veranderende verkeersveiligheid raakt.

Tip 3: denk mee, maak je klanten bewust en wijs hen op risico’s bij veranderingen. Jij bent kennispartner. Zet die rol vanuit je verantwoordelijkheid in.

Klanttevredenheid

Bij een kraampje valt mijn oog op een schildje met klanttevredenheidcijfers die er niet om liegen. Jaarlijks deelt Nh1816 schildjes uit aan de local hero’s met de hoogste cijfers. Die vaak vol verwachting worden ontvangen. De cijfers zijn namelijk het resultaat van de klantbeoordelingen van het afgelopen jaar. Een soort rapport dat de goede service en dienstverlening onderstreept en waar volop dikke 8’en en 9’s voor wor den gescoord.

Tip 4: je versterkt de waarde van je ad - vies door reviews en beoordelingen te tonen. Niet zeggen hoe goed je bent of je waar is, zoals op de reguliere weke - lijks markt, maar het laten zeggen. Niets krachtiger dan de mond-tot-mondrecla - me die dat oplevert.

Janwillem Swart: ‘Persoonlijk advies is goud waard.’

Coöperatief zichtbaar zijn

Aan het einde van de markt valt mijn oog op de oranje Nh1816-finishboog met logo’s van local hero’s erop. Er is een evenement gaande voor een goed doel. Meerdere adviseurs zetten samen hun schouders eronder, inwoners zijn nieuwsgierig, doen mee en komen kijken. Samen zijn ze positief zichtbaar. Net zoals veel adviseurs dat langs de lijnen van de sportvelden zijn met hun sponsorborden en ook persoonlijk. Om het goede te bewaren in een snel veranderende wereld om ons heen én doordat je door informele momenten en gesprekken je verzekerden echt leert kennen. En zij jou.

Tip 5: zorg dat je lokaal betrokken bent bij sportverenigingen, goede doelen of musea waar je persoonlijk iets mee hebt. Zo ben je oprecht samen betrokken, draag je bij aan de gemeenschap en dat draagt bij aan positieve zichtbaarheid en daar is ie weer... mond-tot-mondre - clame

Goud waard

Een rondje over de markt, maar ook de prijzenkast bij Nh1816, leert mij dat per soonlijk advies goud waard is. Want verzekeringen gaan niet sec over de producten. Het zijn vertrouwen, persoonlijkheid, dienstbaarheid en die goede relatie die het verschil maken. Daarom kiezen klanten voor de toegevoegde waarde van de adviseur en kiest Nh1816 uitsluitend voor de samenwerking met adviseurs omdat we zo samen bijdragen aan een financieel gerust en onbezorgd leven van onze verzekerden. En dat gevoel is, als je het mij vraagt, onbetaalbaar. Daarom zet Nh1816 zich door het (mede) financieren van overnames en opvolging in, om lokaal advies te bewaren. Ook dat is het goede bewaren in een veranderende maatschappij.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Ondernemersdag praktijktips Maurice van den Hemel: echte waarde

VVP Ondernemersdag praktijktips Maurice van den Hemel: echte waarde

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer business consultant Maurice van...

Wat is werkelijk van waarde in het leven?

Wat is werkelijk van waarde in het leven?

(André van Luijk, Bureau van Luijk, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ook als je enorm veel geld of bezittingen hebt, kun je slaaf van je geld of...

Halve finale Advies Award 2024 in beeld…

Halve finale Advies Award 2024 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...

Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...

Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Du Gardijn (winnaar in de categorie Zakelijk Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...

Schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor een succesvol adviesbedrijf

Schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor een succesvol adviesbedrijf

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes. Op deze dag worden niet alleen de uitdagingen overzichtelijk...

Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...

Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024

Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024

Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2024. “Deze kantoren – die net als de andere drie halve...

De waarde van duurzaam advies

De waarde van duurzaam advies

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....

Leef jouw unieke waarde

Leef jouw unieke waarde

(Maurice van den Hemel, business coach, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Hoe communiceer ik mijn unieke waarde? Wat is deze waarde dan eigenlijk? Dit...