Advies waardevol vermarkten

(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is niet alleen de markt als je het mij vraagt. Die meerwaarde geldt ook voor de lokale advieskantoren die vaak in dezelfde straat als de wekelijkse marktkramen in het dorpshart zijn gevestigd.
Nu is het niet zo dat adviseurs elkaar overschreeuwen over hoe goed hun waar is en welke fantastische aanbiedingen ze hebben. Zich over hun meerwaarde uitspreken, mag juist wel iets meer vinden wij als maatschappij die volledig achter en naast de adviseur staat. Daarom neem ik je mee een rondje over de spreekwoordelijke markt waarbij ik de waarde van het waar van adviseurs aanstip en tips geef om je klanten te laten ervaren dat zijn ‘gulden’ bij jou inderdaad ‘een daalder’ waard is. Of zoals wij ervaren: goud waard is. Die conclusie lees je in de laatste alinea. Ga je mee?
‘Vertrouwen, persoonlijkheid, dienstbaarheid en die goede relatie maken het verschil’
Daarom local hero’s
Opvallend aan dit verhaal is dat bij elk kraampje op de markt een andere local hero staat, druk in gesprek met de mensen aan zijn kraam. Alsof ze goede bekenden zijn. Van een gebbetje (Amsterdams voor grapje) tot een serieus gesprek. De marktbezoekers weten hun adviseurs goed te vinden. De local hero’s vallen op door hun eigenheid. Huisstijlen zijn consistent doorgevoerd, maar de maat is menselijk. Persoonlijk. Nh1816 kiest bewust voor de samen werking met deze adviseur. Omdat je het beste advies krijgt van lokale adviseurs doordat de relatie gaat over wederzijds vertrouwen en elkaar kennen.
Tip 1: je vergroot de waarde van je advies door persoonlijk te zijn, je in te leven in je klanten en lokaal zichtbaar en betrokken te zijn. Zie daarvoor ook tip 5.
Actieve provisie transparantie
‘Dank je wel dat je mij zo ontzettend hebt geholpen na dat ongeluk’, hoor ik een dame tegen een adviseur zeggen. ‘Je hebt mij ontzorgd en daarbij, ik wist helemaal niet dat ik een beroep kon doen op de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij. Ik had niet verwacht het volledige bedrag vergoed te krijgen’, voegt ze toe. Dit is in essentie de waarde van de adviseur en deze dame deelt haar ervaring met dienstverlening van het kantoor. Dat mogen kantoren ook zelf meer inzetten, vind ik. Bijvoorbeeld bij actieve provisie transparantie. Als mensen vragen naar je vergoeding en hoe dat werkt.
Tip 2: deel ervaringen en reviews van klanten over je dienstverlening en ge - bruik deze bij gesprekken over vergoe - dingen bij actieve provisie transparantie. En oefen die gesprekken vooral met het hele team.
Verkeesdeelnemersverzekering
Scootmobielen, wandelaars, (groot) ouders met kinderwagens, peuters op loopfietsjes, pubers met elektrische fietsen aan hun hand: het is een druk te van belang in het dorp en op onze markt. Voor ieder gezinslid een ander vervoersmiddel, zo lijkt het. Op paden en wegen wordt het door de diversiteit aan vervoersmiddelen en de verschillende onderlinge snelheden vele malen drukker en nemen ook de risico’s toe. Ik vang een gesprek op waarin een heer over de nieuwe elektrische fiets van zijn dochter vertelt en een adviseur de veranderende verkeersveiligheid raakt.
Tip 3: denk mee, maak je klanten bewust en wijs hen op risico’s bij veranderingen. Jij bent kennispartner. Zet die rol vanuit je verantwoordelijkheid in.
Klanttevredenheid
Bij een kraampje valt mijn oog op een schildje met klanttevredenheidcijfers die er niet om liegen. Jaarlijks deelt Nh1816 schildjes uit aan de local hero’s met de hoogste cijfers. Die vaak vol verwachting worden ontvangen. De cijfers zijn namelijk het resultaat van de klantbeoordelingen van het afgelopen jaar. Een soort rapport dat de goede service en dienstverlening onderstreept en waar volop dikke 8’en en 9’s voor wor den gescoord.
Tip 4: je versterkt de waarde van je ad - vies door reviews en beoordelingen te tonen. Niet zeggen hoe goed je bent of je waar is, zoals op de reguliere weke - lijks markt, maar het laten zeggen. Niets krachtiger dan de mond-tot-mondrecla - me die dat oplevert.
Janwillem Swart: ‘Persoonlijk advies is goud waard.’
Coöperatief zichtbaar zijn
Aan het einde van de markt valt mijn oog op de oranje Nh1816-finishboog met logo’s van local hero’s erop. Er is een evenement gaande voor een goed doel. Meerdere adviseurs zetten samen hun schouders eronder, inwoners zijn nieuwsgierig, doen mee en komen kijken. Samen zijn ze positief zichtbaar. Net zoals veel adviseurs dat langs de lijnen van de sportvelden zijn met hun sponsorborden en ook persoonlijk. Om het goede te bewaren in een snel veranderende wereld om ons heen én doordat je door informele momenten en gesprekken je verzekerden echt leert kennen. En zij jou.
Tip 5: zorg dat je lokaal betrokken bent bij sportverenigingen, goede doelen of musea waar je persoonlijk iets mee hebt. Zo ben je oprecht samen betrokken, draag je bij aan de gemeenschap en dat draagt bij aan positieve zichtbaarheid en daar is ie weer... mond-tot-mondre - clame
Goud waard
Een rondje over de markt, maar ook de prijzenkast bij Nh1816, leert mij dat per soonlijk advies goud waard is. Want verzekeringen gaan niet sec over de producten. Het zijn vertrouwen, persoonlijkheid, dienstbaarheid en die goede relatie die het verschil maken. Daarom kiezen klanten voor de toegevoegde waarde van de adviseur en kiest Nh1816 uitsluitend voor de samenwerking met adviseurs omdat we zo samen bijdragen aan een financieel gerust en onbezorgd leven van onze verzekerden. En dat gevoel is, als je het mij vraagt, onbetaalbaar. Daarom zet Nh1816 zich door het (mede) financieren van overnames en opvolging in, om lokaal advies te bewaren. Ook dat is het goede bewaren in een veranderende maatschappij.
Reactie toevoegen
Meer over
Nh1816 zet in op beheerste groei
Nh1816 zag het bruto premie-inkomen vorig jaar groeien van 493 miljoen euro naar 570 miljoen (voorlopig cijfer). Nh1816 kent nu 622 miljoen euro standpremie, 2,7...
De passie van local hero… Sander Weel
(Rubriek 'Samen Betrokken', powered by Nh1816, in VVP 5-6 2024) Zijn opa gaf het stokje, of als RVS-man beter gezegd het parapluutje, door aan zijn vader. Inmiddels...
VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn
(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...
Vind de beste versie van jezelf
Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel in de door Nh1816...
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!
Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...
Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven
VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes. Op deze dag worden niet alleen de uitdagingen overzichtelijk...
Maurice van den Hemel: ga voor echte waarde!
"Ik geloof dat financieel advies nooit los kan en mag staan van de mens zelf. Combineer je financiële inzicht en kennis met oprechte interesse in het welzijn...
Nh1816 passeert premiegrens 600 miljoen euro
Nh1816 heeft de premiegrens van 600 miljoen euro gepasseerd. Dat is 15 maanden na het doorbreken van de premiegrens van 500 miljoen euro. De verzekeraar heeft inmiddels...
Henk Jansen side kick Herbert Derks op VVP Ondernemersdag
Henk Jansen zal tijdens de VVP Ondernemersdag van 4 december optreden als 'sidekick' van Herbert Derks. Tijdens deze dag zal Herbert Derks (DBO) de trends behandelen...