Adviesalerts! Business Support

AdviesAlerts

(Toon Berendsen in VVP 1, 2023) Het is altijd goed om als financieel adviseur naar nieuwe wegen te zoeken. Ook in dit katern Business Support weer een aantal Adviesalerts!.

Verduurzaming, als financieel adviseur heb je daar gewoon aandacht voor te hebben. Eind vorig jaar verschenen er een onderzoekje van Centraal Beheer: “De roep om subsidies voor verduurzaming blijft groot, maar het regelen ervan is volgens velen ‘gedoe’. Daarom gebruikt maar liefst twee derde eigen geld om verduurzaming van de woning te bekostigen. Rond achttien procent maakt daarbij wel gebruik van subsidie. Circa vijftien procent financiert verduurzaming van hun woning via de hypotheek. Dit omvat met name starters die zes procent extra kunnen meefinancieren voor verduurzaming.”

Hier moet je als financieel adviseur dan toch je nut kunnen bewijzen. Maar je hoeft je niet per se te ontwikkelen tot energieadviseur, tenzij je daar nadrukkelijk voor kiest en op kantoor de capaciteit voor vrijmaakt.

De website verbeterjehuis.nl biedt overigens een goed overzicht van verduurzamingsmaatregelen en manieren om deze te bekostigen.

De energiezuinigheid van een woning gaat waarschijnlijk meewegen in de leennormen. Het Nibud pleit ervoor om dit vanaf 2024 door te voeren. Er is nog geen precieze systematiek bepaald. De vraag is wel of de politiek hier haast mee gaat maken, nu de hypotheekrente omhoog is geknald en een woning zeker voor veel starters nóg onbetaalbaarder is geworden.

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer staat bij veel kantoren hoog op de agenda, zeker nu de hypotheekmarkt is opgedroogd. Maar hoe pak je het aan? Faster Forward geeft in een whitepaper tien concrete tips: zorg voor een centraal systeem, zorg voor een uniforme werkwijze, registreer alle acties en afspraken, zorg voor een bestendig verdienmodel, houd data actueel, automatiseer signalen en herinneringen, personaliseer communicatie, automatiseer herhalende acties, zorg voor de juiste aanvullende tools, meet evalueer en pas aan.

Automatiseren van acties is cruciaal. Zorg vooral ook dat de gegevens actueel blijven. “Dit kan je doen door bijvoorbeeld iedere drie jaar in contact te komen met de klant”, aldus de whitepaper. Dat klinkt basaal, in een tijd van realtime data. Maar aan realtime data, voor zover ze je als financieel adviseur al kunt verkrijgen, heb je ook weinig zonder context. Bovendien is het wel belangrijk dat de klant af en toe van je hoort als je pretendeert persoonlijk financieel advies te geven.

Kennisdossier echtscheiding

Adfiz heeft eind 2022 het kennisdossier Echtscheiding gepubliceerd. Mede bedoeld om adviseurs te stimuleren onverhoopte relatiebeëindiging mee te nemen in het advies- of onderhoudsgesprek.

Adfiz: “Mensen spreken een stuk makkelijker over onderwerpen waar ze geen grip op hebben, zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Financiele adviesgesprekken waar deze onderwerpen ter sprake komen kunnen juist een goede aanleiding zijn om ook relatiebeëindiging te bespreken.

“Gedurende een relatie kan er veel veranderen. Bijvoorbeeld omdat één van de partners minder gaat werken als er kinderen komen. Dit heeft veel financiële gevolgen (verschil inkomen, vermogens- en pensioenopbouw, etcetera). Door dit bespreekbaar te maken tijdens een hypotheekgesprek of bij het opstellen van een financieel plan (op een moment dat er nog ‘geen vuiltje aan de lucht’ is), is het makkelijker om dit onderwerp ook tijdens de onderhoudsfase op de agenda te zetten. Hiervoor hebben we handvatten ontwikkeld.”

Adfiz biedt sowieso een nog altijd groeiend aantal kennisdossiers. Delen daarvan zijn ook toegankelijk voor niet-leden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...