Adviesalerts! Inkomen

Adviesalerts INkomen

(AdviesAlert Inkomen in VVP 6) De voorbije maanden zagen ontwikkelingen inzake betaald ouderschapsverlof, pensioen bij scheiding en nabestaandenpensioen.

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de Wet betaald ouderschapsverlof. Vanaf 2 augustus 2022 kunnen ouders deels betaald ouderschapsverlof opnemen bij de geboorte van hun kind.

Op dit moment kent Nederland al 26 weken ouderschapsverlof per ouder in de eerste acht levensjaren van het kind. Met de nieuwe wet worden beide ouders in het eerste levensjaar van het kind voor negen van deze weken gedeeltelijk doorbetaald. Deze weken komen bovenop de zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof voor de moeder en zes weken geboorteverlof voor de partner. Door de Eerste Kamer is ingestemd met een motie om het betalingsniveau te verhogen van 50 naar 70 procent.

Wetsvoorstel pensioen bij scheiding

De beoogde inwerkingtredingdatum van het wetsvoorstel pensioen bij scheiding is opgeschoven van 1 januari naar 1 juli 2022. De minister: “Het is wenselijk dat voor scheidende partijen en scheidingsprofessionals geruime tijd voor de scheiding duidelijk is welke gevolgen de scheiding heeft voor het pensioen, en welk regime van pensioenverdeling van toepassing is (de huidige wet of de nieuwe wet). Voor pensioenuitvoerders moet er voldoende voorbereidingstijd zijn om hun werkwijzen en administraties aan te passen.”

In het wetsvoorstel wordt geregeld dat het ouderdomspensioen straks automatisch wordt verdeeld bij een scheiding, tenzij ex-partners andere afspraken maken. Daarnaast wordt de standaard verdeelmethode conversie (in plaats van verevening). Hierdoor krijgen beide ex-partners een eigen pensioenaanspraak en is er geen levenslange afhankelijkheid (op pensioenterrein) meer. Ook wordt geregeld dat de hoogte van het bijzonder partnerpensioen wordt beperkt tot de huwelijkse periode.

‘Vanaf 2 augustus 2022 deels betaald ouderschapsverlof’

Nabestaandenpensioen

Het onderzoeksbureau Kantar heeft op verzoek van SZW een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek heeft zich gericht op de vraag of het uniforme uitkeringsritme van het partnerpensioen aansluit bij de behoefte en wensen van de nabestaande wiens partner is overleden vóór de pensioendatum. Uit het rapport blijkt dat meer keuzemogelijkheden voor het partnerpensioen gewenst zijn door zowel adviseur als nabestaanden, maar wel onder een aantal voorwaarden (goede keuzebegeleiding, voldoende tijd om de keuze te kunnen maken en de uitkering moet levenslang zijn). De uitkomsten van het onderzoek geven de minister voldoende aanleiding om keuzemogelijkheden voor het partnerpensioen verder te verkennen.

Tegelijk met het pensioenstelsel wordt het tweede pijler nabestaandenpensioen vernieuwd. Het wetsvoorstel dat het kabinet ter consultatie voorlegde, kent geen inhoudelijke wijzigingen ten aanzien van het partnerpensioen ter dekking van het risico op overlijden ná pensioendatum. Conform het advies uit 2020 van de Stichting van de Arbeid stelt het wetsvoorstel wel onder meer voor dat (fiscaal gefaciliteerd) partnerpensioen ter dekking van het risico op overlijden vóór pensioendatum enkel nog op risicobasis plaats vindt. Het streven is deze wetgeving uiterlijk op 1 januari 2023 in werking te laten treden.

Reactie toevoegen

 
UWV verwacht toename werkgeversbezwaren door ‘Praktisch beoordelen’

UWV verwacht toename werkgeversbezwaren door ‘Praktisch beoordelen’

UWV verwacht als gevolg van ‘Praktisch beoordelen’ vooral een toename van werkgeversbezwaren. Aldus minister Van Gennip in antwoord op vragen vanuit...

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

Nationale-Nederlanden is positief dat het rapport van OCTAS aandacht heeft voor de noodzaak van preventie en draagt graag hiervoor mogelijke praktische oplossingsrichtingen...

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Er is bij de OCTAS-varianten "bijna altijd sprake van dilemma’s of compromissen. Bovendien zijn de dilemma’s en compromissen nog niet in omvang (financieel...

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Minister Van Gennip stuurt het wetsvoorstel Meer zekerheid flexwerkers naar de Raad van State voor advies. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen om flexibele...

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan...

Variant: Basis voor werkenden

Variant: Basis voor werkenden

In deze OCTAS-variant ligt de nadruk op één gelijke regeling voor alle werkenden: werknemers en zelfstandigen. OCTAS: “Eén stelsel voor...

Variant: Werk staat voorop

Variant: Werk staat voorop

De tweede variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Werk staat voorop. De commissie: “In deze variant draaien we de huidige werkwijze om: eerst reintegratie...

Variant: Huidig stelsel beter

Variant: Huidig stelsel beter

De eerste variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Huidig stelsel beter. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel en...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV vindt het van belang dat mensen in het nieuwe arbeidsongeschiktheidsstelstel worden gestimuleerd en ondersteund om weer aan het werk te gaan. En dat er wordt...